Praha bude vyrábět zelený vodík
Hledá se dodavatel
Pražská plynárenská vypsala veřejnou soutěž, ve které hledá dodavatele technologií na výrobu a distribuci vodíku. Vše – od fotovoltaických panelů přes elektrolyzér až po plnicí stanici pro auta – bude umístěno ve firemním areálu v Praze-Michli.
Na přípravu projektu dá pražský magistrát 60 000 eur (zhruba 1,51 milionu korun), finance má dostat z programu Evropské unie European City Facility (EUCF). Dotaci použije na vypracování studie, jejímž cílem bude start pilotních projektů výroby a užití zeleného vodíku, píše se v dokumentu.
Ve studii má být například návrh umístění obnovitelného zdroje energie, elektrolyzéru a vodíkové plnicí stanice pro plnění autobusů a vozů komunálních služeb ve vybraných lokalitách, ekonomická analýza projektu a technická studie proveditelnosti.
Předpokládaná hodnota zakázky je zhruba 95 milionů korun. Rozdělena bude na dvě části. V té první Pražská plynárenská vybere dodavatele solární elektrárny o výkonu do 540 kilowattů, která bude umístěna na střechách budov a na parkovištích v areálu v Michli. Doplněna bude o bateriové úložiště s kapacitou 240 kWh a elektrolyzér na výrobu až 6,5 kilogramu vodíku za hodinu. Druhá část zakázky se týká pořízení plnicí stanice pro osobní auta a autobusy.
Součást klimatického plánu
Projekt a spolupráce s PPAS a PSAS v oblasti využití vodíku je součástí tzv. klimatického plánu, který Praha schválila. Plán zahrnuje záměry na zlepšení životního prostředí a omezení emisí či fosilních paliv v dopravě.
Město má při zavádění vodíkových technologií do praxe spolupracovat s firmami. Půjde o výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, výrobu zeleného nebo nízkouhlíkového vodíku, skladování a distribuci vodíku, využití vodíku v palivovém článku a ve spalování.
PPAS podle dokumentu uvedla, že má zájem otevřít v roce 2025 vodíkovou stanici v Michli a nabídnout ji jako pilotní místo pro zásobování vozů vodíkem. PSAS pak deklaruje, že bude mít ve svém vozovém parku do roku 2025 vozidla s palivovým článkem s celkovou denní spotřebou 60 kg vodíku, pokud to dostupnost umožní.
V současnosti se vodík v Česku využívá převážně v chemickém průmyslu jako surovina a meziprodukt pro výrobu čpavku či anilinu, nebo v rafineriích. V dopravě se využívá minimálně, v loňském roce bylo v Česku registrovaných 24 osobních vodíkových vozidel.
V energetice a teplárenství se nevyužívá vůbec, uvedl dříve Svaz průmyslu a dopravy ČR. Česko má od roku 2021 vlastní vodíkovou strategii, podle svazu se však v praxi příliš nenaplňuje. Na energetické využití vodíku se Česko musí více připravit, uvedli dříve zástupci ministerstva životního prostředí a ministerstva průmyslu.