Potvrzeno: Ceny bateriových článků a packů letos poprvé poklesly pod magickou hladinu 100 USD/kWh
Obrázek: Průměrné ceny poměru bateriových článků a packů v roce 2020 (Zdroj: BloombergNEF)
Potvrzený trend
Ceny bateriových packů, tj. jednotek, ze kterých se vytváření bateriové systémy, se ještě v roce 2010 nacházely nad 1 100 USD/kWh, ale klesly letos v průměru na 137 USD/kWh. Ceny bateriových packů pro elektrobusy v Číně letos poklesly dokonce na úroveň ve výši 100 USD/kWh.
Podle BNEF činí vážená průměrná cena bateriových jednotek pro bateriové elektromobily v roce 126 USD/kWh, přičemž ceny samotných článků je na úrovni 100 USD/kWh. Toto indikuje, že ceny bateriových packů představuje 21 % celkové ceny.
Všeobecná cenová úroveň ve výši 100 USD/kWh na úrovni bateriových packů pro elektromobilitu se má dosáhnout v roce 2023. Od roku 2010 klesla cena Li-Ion baterii o 85 procent.
„Hlavní příčinou je technologický pokrok umožňující vyšší energetickou hustotu baterii a větší výrobní kapacity, které pomáhají snižovat výrobní náklady na jednotlivou baterii,“ prohlásil hlavní energetický analytik společnosti BNEF Logan Goldie-Scott.
Bod zlomu
Řada expertů ještě nedávno předpokládala, že cena lithiových baterií pro elektromobily, překoná magickou hranici 100 USD/kWh až za několik let. Realita letošního roku však zcela tento omyl analytiků vyvrátila.
Toto má být podle agentury BNEF zlomový bod v prosazování elektromobility. Toto výrobcům umožní, aby byli schopni vyrábět a prodávat masově elektromobily za stejnou cenu (a se stejnou marží) jako automobily se spalovacími motory. BNEF očekává, že další pokles cen baterií způsobí navýšení výrobních kapacit, které se mají celosvětově oproti dnešku do roku 2023 až ztrojnásobit.
Podle analýzy BNEF dosahují v současné době přední výrobci baterií až 20% marže a kapacita jejich továren je využívána na více než 85 %. Právě udržení vysokého využití kapacity továren je pode BNEF klíčové pro další snižování cen bateriových článků a bateriových packů.
Pokles cen bateriových komponentů je dobrou zprávou nejen pro sektor elektromobility, ale také pro sektor bateriových stacionárních úložišť pro energetiku. Jejich ceny v dlouhodobém horizontu budou mít klesající tendenci. V současnosti však přetrvává na trhu nedostatek Li-Ion článků, takže pokles cen bude spíše pomalejší.
Další výraznější pokles baterií mohou podle analytiků BNEF přinést nové technologie. Na tomto poli se největší šance dávají tzv. Solid – State Batteries (SSB), nebo-li bateriím s pevným elektrolytem. Díky masové výrobě SSB se pak náklady na výrobu baterií mají dostat až na 40 % současné ceny lithiových baterií v budoucnosti.