Poptávka po bateriích v Česku výrazně roste. Průmysl se chystá na budoucnost obnovitelné energie
Růst poptávky po bateriích
Firmy a podniky ve výrobě reagují na novou energetickou situaci jako první. Energetická krize a směřování Evropy směrem k udržitelnosti otevírá příležitosti pro výrobce a dovozce velkokapacitních bateriových úložišť. Podle české Raylyst, nejrychleji rostoucí společnosti v Evropě, jen v prvním půlroce roku 2024 vzrostla poptávka po velkokapacitních bateriích o 40 %.
„Zaznamenali jsme opravdu rapidní nárust zájmu v podobě nejen objednávek, ale také požadavků na konzultace a návrhy řešení především pro podniky, které jsou na konstantní dodávce elektřiny závislé. Znamená to tedy především průmyslovou výrobu, podniky založené na mobilitě a producenty energie,“ vysvětluje Michal Petřek, manažer inovací ve společnosti Raylyst.
Průmysl razí cestu vpřed
Není překvapivé, že první výrazný nárust poptávky jde především z průmyslu. Už energetická krize po začátku ruské invaze na Ukrajinu ukázala výraznou křehkost evropské a české výroby směrem k energetickým potřebám. Podniky a firmy, které mají velmi často nepřetržitý provoz, nemohou kvůli neustále potřebě dodávek energie optimalizovat své čerpání elektřiny ze sítě. Jsou tak vydány zcela „na milost“ cenám dodavatelů, 24 hodin denně.
„Český průmysl si je této skutečnosti velmi dobře vědom delší dobu, není to tak, že se české podniky a výrobny plácly do čela. Energetická budoucnost Evropy bude stát do velké míry na obnovitelných zdrojích energie, ukládání energie do baterií a jejím co nejvýhodnějším obchodování. To je všeobecně známá skutečnost a průmysl se jako vždy samozřejmě chystá jako první,“ dodává Petřek, ze společnosti Raylyst.
Zájem je především o velkokapacitní úložiště energie, jako je dvojice baterií Huawei řady Sun2000 s deseti průmyslovými střídači stejné řady a využitelnou kapacitou 4 megawatthodiny a výkonem 2 megawatty.
Potřeba jsou dotace, jinak průmysl ostrouhá
Bateriová uložiště se stávají nedílnou hardwarovou součástí energetického managementu. V kombinaci s fotovoltaikou, kogenerační jednotkou a aktivním obchodováním na spotovém trhu může podnik výrazně ovlivnit své výdaje za energie.
Cena bateriových úložišť zůstává v současnosti stabilní, ale očekává se, že s rostoucí poptávkou budou náklady postupně klesat. Tento pokles je poháněn střetem poptávky s rozumnou cenovou úrovní, která činí investice do baterií atraktivnějšími. Klíčovou roli v tomto procesu hrají dotační programy, které jsou nezbytné pro podporu a rozvoj trhu s bateriovými úložišti.
„Je všeobecně známo, že bez výrazného dotačního programu se Česko směrem k udržitelné energetice neposune. To není věc dohadů, ale prostý fakt. Návratnost s dotací tak můžeme měřit hned v jednotkách let. Pokud se navíc uživatel baterie opravdu pustí do čilého obchodování se spotovými cenami elektřiny, může být návratnost ještě rychlejší,“ upozorňuje Petřek, manažer inovací ve společnosti Raylyst.„Za vysokou poptávkou zkrátka také stojí takový zlatý bod, kdy se opravdu potkala s rozumnou nabídkou.“
Průmysl i běžní spotřebitelé nyní napínají své zraky k novele energetického zákona LEX OZE 3, která má zásadně změnit trh s energií v Česku. Tato novela umožní obchodování s tzv. flexibilitou energetické soustavy a spotovými cenami energie, což výrazně zefektivní využívání energie a sníží náklady.
Flexibilita energetické soustavy znamená, že spotřebitelé budou moci lépe reagovat na výkyvy v nabídce a poptávce po energii, čímž se optimalizuje její využití a stabilizuje síť. Spotové ceny navíc přinesou transparentnější a dynamičtější trh, kde ceny lépe odrážejí aktuální podmínky na trhu. Dotační programy jsou pro realizaci těchto změn zcela zásadní.
Kdo přijde po průmyslu? Kurýrní služby a městská hromadná doprava
O baterie mají samozřejmě zájem nejen průmysl, ale i obyčejní lidé a hlavně podniky, které stojí a padají na mobilitě. Řeč je podle Michala Petřeka i o kurýrských společnostech.
„Moc často se na to nemyslí, ale podnikání ve sféře logistických služeb čeká velká transformace na elektromobilitu. Všechny tyto společnosti spoléhají na svůj robustní vozový park a ten bude potřeba postupně modernizovat až do momentu, kdy budou v provozu zcela díky elektromobilům. Zde už bude nebudou velkokapacitní baterie jen příležitost, ale absolutní nutnost, jinak jednoduše nebudou moci fungovat,“ dodává Petřek ze společnosti Raylyst.
V například západních a asijských metropolích už není vzácné vidět celé flotily elektřinou poháněných prostředků veřejné dopravy. Pro tyto veřejné podniky je tak velkokapacitní baterie a možnosti průmyslového nabíjení vozidel zcela zásadní.
Prudký nárust poptávky po bateriích tak nyní může signalizovat český „rok 0“ na cestě k nové energetice postavené na udržitelnosti a obnovitelných zdrojích.