Poněkud překvapivý spor o solární panely na letišti byl vyřešen

Neobvyklému problému čelili piloti, jenž přistávali na amsterdamském letišti Schiphol. Během slunečných dní dopoledne totiž solární park u letiště Schiphol způsobuje problémy pilotům na přiblížení kvůli odrazům slunečního světla. Tento problém byl letos na konci léta vyřešen.

Zdroj: ANP REMKO DE WAAL

Nová antireflexivní folie

Solární park se nachází přímo pod přistávacími trasami pro dráhy Polderbaan a Zwanenburgbaan v rámci  letiště Schiphol.  Park tvoří čtyři pole s téměř 230 000 solárními panely. Investorem je společnost De Groene Energie Corridor (DGEC).

Po několika měsících intenzivních konzultací dosáhly letiště Amsterdam Schiphol, firma DGEC, obec Haarlemmermeer a ministerstvo infrastruktury a vodního hospodářství dohody o tom, jak vyřešit bezpečnostní rizika způsobená oslňováním ze solárního parku umístěného u příletových tratí na dráhy Polderbaan a Zwanenburgbaan.

Strany se rozhodly solární panely demontovat, opatřit je antireflexní fólií a znovu nainstalovat, čímž zajistí, že solární park může bezpečně koexistovat s leteckým provozem na letišti.

Nezávislé studie potvrdily, že řešení splňuje bezpečnostní požadavky Integrovaného systému řízení bezpečnosti (ISMS), v rámci něhož letecký sektor společně zajišťuje bezpečný provoz. Společnost  DGEC již zahájila demontáž 78 000 panelů na polích A a B, přičemž zbývajících 150 000 panelů na polích C a D bude následovat postupně po fázích.

Nečekaná komplikace

Výstavba solárního parku o rozloze 100 hektarů nedaleko letiště Schiphol začala v červenci 2024. Elektrárna, které zahrnuje 230 000 solárních panelů rozdělených do čtyř polí, bylo oficiálně otevřena v květnu 2025.

Kvůli problémům s oslňování pilotů letiště Schiphol incializovalo naléhavé řízení proti majiteli solárního parku, kterým je společnost DGEC. Letiště považovalo celý solární park za nebezpečí pro leteckou bezpečnost.

Na základě rozhodnutí soudu společnosti DGEC původně hrozila pokuta jednoho milionu eur, pokud neodstraní solární panely v určeném termínu. Proti rozhodnutí soudu se společnost DGEC hájila tím, že nejednala protiprávně a neměla by nést náklady na nápravná opatření. Vychází z toho, že stavba byla řádně povolena. 

Mimořádná opatření

V průběhu prací spojených s úpravami solární elektrárny budou zavedena dočasná bezpečnostní opatření. V době od 28. srpna do 29. září 2025 nebude dráha Zwanenburgbaan dostupná pro přistání během některých slunečných odpolední, kdy oslnění představuje riziko pro letecký provoz.

Tyto uzavírky budou trvat od několika minut až po maximálně jednu hodinu v závislosti na poloze slunce, přičemž provoz bude v případě potřeby odkloněn na dráhu Schiphol-Oostbaan. Společné řešení představuje důležitý krok v hledání rovnováhy mezi bezpečností letového provozu a probíhající energetickou transformací Nizozemska.