Polsko se stává evropským lídrem ve výrobě baterií. Česko zatím spíše zaostává

U našich severních sousedů v Polsku dnes funguje 61 továren na výrobu baterií a bateriových komponentů. Nejnovější továrnu na výrobu separátorů pro baterie otevřela v Polsku jihokorejská společnost SK Innovation a další společnosti zde chystají nové investice. Situace v Česku v oblasti nových investic do bateriového průmyslu je zcela opačná, investoři se k nám zatím moc nehrnou.

Zdroj: BASF

Polsko jako evropský bateriový šampion

Vůbec největší továrna na baterie v Evropě nyní vzniká v polské Vratislavi, kde do ní investuje korejský gigant LG Chem. Její roční kapacita dosáhne více než 100 GWh baterií.

Nové investice do baterii pro elektromobily se rychle stávají klíčovou součástí polského exportu a místní ekonomiky. „Díky 61 továrnám na výrobu baterií je Polsko na třetím místě v Evropě po Německu (76) a Itálii (67), uvedla minulý týden Polská agentura pro investice a obchod (PAIH).

„Navzdory pandemii Covid-19 byly tržby tohoto odvětví v Polsku po prvních šesti měsících roku 2020 meziročně vyšší,“ uvedla PAIH. Hodnota vývozu baterií dosáhla v polovině roku 2020 výše 2,9 miliardy eur.

Česko může pouze závidět

Do rozšíření výroby bateriových packů v Polsku investovala nedávno německá společnost BMZ Group. Další bateriovou továrnu chystá v Polsku švédská společnost Northvolt v Gdaňsku, její investice přesáhne hodnotu 200 milionů USD.

Zatímco investoři dělají z Polska „světovou Mekku“ výroby baterií pro elektromobily, situace v Česku je zcela opačná. Ve světle posledních zpráv, kdy Volkswagen tento týden odložil své rozhodnutí o stavbě potenciálně první gigatovárny na území Česka o půl roku, to vypadá, že Česká republika před sebou nemá právě světlé vyhlídky ve výrobě baterií.

Jedinou světlou nadějí zůstává tuzemská společnost HE3DA, která rozšiřuje výrobu svých baterií v továrně Magna Energy Storage na Havířovsku. Další nadějí je plánovaná investice čínské společnosti Guangzhou Tinci Materials Technology, která na Bohumínsku připravuje projekt továrny na výrobu elektrolytu pro lithiové baterie.  V roce 2020 firma sdělila, že investice do projektu by měla činit 275 milionů čínských jüanů (zhruba 870 milionů korun).