Podnikání ve fotovoltaice je nyní jako „jízda na mrtvém koni“. Nadešel čas sesednout?

Od poloviny roku 2024 do současnosti čelí solární průmysl několika vážným výzvám. Především se jedná o overcapacity (nadměrné výrobní kapacity) a overstock (nadměrné skladové zásoby). Obojí na trhu vyvolalo agresivní a umělé snižování cen některých komponentů, což v konečném důsledku vytvořilo pro mnoho společností nezdravou finanční situaci. Cenová konkurence se sice může na první pohled jevit jako vítězná strategie, ale v praxi může být velmi kontraproduktivní, zejména pokud není podpořena silnou strategií přežití.

Zdroj: Hans Martn Drope 

Co nefunguje?

Teorie mrtvého koně nabízí humorný, ale v současnosti velmi relevantní pohled na rozvoj fotovoltaiky: „Když zjistíte, že jedete na mrtvém koni, nejlepší strategií je sesednout.“ Přesto se mnoho společností dostává do podobných pastí jako je:

1️. Nákup silnějšího biče – tlačíme na pilu, aniž bychom řešili základní problémy ve firmě.

2️. Výměna jezdce -nový management, ale stejné problémy.

3️. Vytvoření komise pro studium koně – příliš hluboká analýza místo přijetí opatření.

4️. Transformace mrtvého koně na živého – skrývání problémů za okázalý marketing.

5️. Srovnávání mrtvého koně s ostatními – ospravedlňování neúspěchu, protože ostatní se také potýkají s problémy.

Jak uspět na trhu v době konsolidace?

V roce 2025 dojde k výrazné konsolidaci v solární energetice. Toto složité období musí firmy přežít, což  v praxi to znamená osvojit si myšlení „přežití nejchytřejších“:

✅ Zaměřte se na diferenciaci (odlišení se), nejen na cenu.

✅ Budujte dlouhodobou strategii s udržitelnými maržemi.

✅ Investujte do inovací, které konkurenti nedokážou napodobit.

✅ Posilujte finanční odolnost, abyste mohli čelit výkyvům.

„Mrtvým koněm“ v solární energetice je neudržitelný závod, který se projevují v neustále nízkých cenách. Je načase přestat  „mrtvého koně“ bičovat a přehodnotit náš přístup. Ti, kteří se přizpůsobí, nejen přežijí, ale budou dlouhodobě prosperovat.

Autor: redakce portálu s přispěním Hannse Martina Dropa, CEO, K2 Systems Ltd. Australia