Po vzoru Česka: Francie zvažuje retroaktivní snížení podpory pro fotovoltaické elektrárny

Podle sdělení deníku Les Echos v minulém týdnu zvažuje francouzské Ministerstvo hospodářství a financí retroaktivní snížení vyplácené podpory pro fotovoltaické elektrárny  (FVE) uvedené do provozu před rokem 2011. Podobný krok již v parlamentu projednává i Česká republika s cílem omezit podporu pro FVE uvedených do provozu v letech 2009-2010.

Zdroj: Wikipedia

Zdroj: Wikipedia

Příliš velkorysé ceny

Již v roce 2018 označil francouzský Kontrolní úřad vyplacenou podporu pro FVE, které byly postavené do roku 2011, za příliš velkorysou. Na konci záři 2020 francouzské Ministerstvo hospodářství a financí oznámilo, že zvažuje možnost retroaktivní krácení podpory pro tyto zdroje.

V případě snížení podpory pro FVE by Francie mohla ročně ušetřit cca 600 miliónů eur, což by výrazně pomohlo státnímu rozpočtu pro příští rok, který bude v obřím deficitu. Definitivní rozhodnutí ve věci krácení podpory pro FVE má ve Francii padnout do konce října 2020.

„Vyplácená podpora pro FVE postavené před rokem  2011 dosahuje cca 2 miliardy eur ročně. Celkově to dělá 38,4 miliardy eur  pro objem elektřiny, který odpovídá 0,7 procenta elektrického mixu,“ uvádí se ve zprávě francouzského Kontrolního úřadu. „To odpovídá nákladům na financování ve výši cca 480 eur za megawatthodinu.“

Riziko sporů a arbitráží

Pokud francouzské Ministerstvo hospodářství a financí retroaktivní snížení vyplácené podpory schválí, pak podle experta z oboru OZE Arnauda Gossementa to bude znamenat obří vlnu soudních sporů a arbitráží.

„Řešíme smlouvy, které byly podepsány před několika lety. Jejich porušení ze strany státních orgánů lze považovat za bezprecedentní s tím, že by to znamenalo obrovské riziko hromadných soudních sporů solárních investorů vůči státu,“ prohlásil Gossement.

Před zpětným snížením podpory pro FVE ve Francii varovala také Aurélie Beauvais, Ředitelka pro politické záležitosti Evropské solární asociace: „Pokud se retroaktivní krácení podpory potvrdí, pak to znamená špatný krok směrem k dosažení klimatických cílů Evropské zelené dohody. Zpětné změny ve vyplácení podpory v minulosti podkopaly důvěru investorů a spotřebitelů v investice do solární energetiky, a proto jsou nyní ve směrnici EU o Podpoře čisté energie zakázány. “

Návrh francouzské vlády kritizují i zástupci místního fotovoltaického průmyslu. „Při zpětném pohledu se tehdy platné tarify pro podporu mohou dnes zdát nepřiměřené, ale tehdy byli průkopníci solární technologie vystaveni vysokému riziku kvůli vysoké kapitálové náročnosti investic. V době před deseti lety totiž fotovoltaické moduly stály více než tři eura na watt, zatímco nyní stojí méně než 0,20 eur/watt,“ říká Xavier Daval, CEO společnosti Kilowattsol.

Inspirováno Českem?

Francouzská vláda již v minulosti zpětně snížila podporu pro větrné elektrárny na moři v roce 2018 po dlouhém boji se zástupci tohoto průmyslu. Pokud nyní Francie prosadí zpětné snížení podpory i fotovoltaiku, pak to může mít i výrazný dopad na fotovoltaickou branži v Česku.

Současná česká vláda v dubnu schválila snížení podpory pro solární elektrárny na minimální úroveň v rozpětí stanoveném Evropskou komisí. Vnitřní výnosové procento (IRR) má činit 6,3 procenta. Ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) v této souvislosti řekl, že dosavadní podpora pro FVE postavené v letech 2009-2010 byla příliš vysoká.

„Důvodem je, že fotovoltaický boom z roku 2009 a 2010 byl jeden z největších tunelů v České republice. V jednu chvíli se až zdesetinásobily výkupní ceny,“ řekl Havlíček. Podle Havlíčka je podpora FVE neúměrně vysoká k tomu, nakolik se podílejí na výrobě elektřiny. Podpora pro fotovoltaické elektrárny ročně činí 29,2 miliardy korun, ale na celkové výrobě elektřiny se podílejí ze dvou procent. Havlíček to srovnal s výrobou elektřiny z biomasy, kterou stát ročně podporuje čtyřmi miliardami korun, ale na výrobě elektřiny se podílí ze 4,6 procenta.

Novela zákona o podporovaných zdrojích energie, který má umožnit zpětné krácení podpory pro české FVE se nyní začíná projednávat ve Sněmovně. Zástupci solární branže považují novelu za diskriminační, neboť umožňuje to, že některé zdroje smí vydělávat víc než ostatní.

„Nečekané snížení IRR z původně navržených 8,4 procenta na 6,3 procenta tuto diskriminaci ještě prohlubuje. Vláda tuto diskriminaci ještě více vyhrotila tím, že solárním elektrárnám jako jedinému zdroji svévolně přiřadila nejnižší možnou hodnotu IRR 6,3 procenta, zatímco ostatním zdrojům vždy nejvyšší možnou,“ uvedli zástupci solárníků.