Omyl analytiků: Volkswagen již dnes nakupuje bateriové články pod magickou hranici 100 USD/kWh

Řada expertů předpokládala, že cena lithiových baterií pro elektromobily, překoná magickou hranici 100 USD/kWh až za několik let. Toto  má být podle agentury Bloomberg New Energy Finance (BNEF) zlomový bod v prosazování elektromobility. Volkswagen však tento týden potvrdil, že bateriové články již nyní nakupuje za tyto ceny. Informuje o tom deník New York Times.


Revoluce elektromobilitě?

BNEF


Aktuální průměrná cena Li-Ion bateriových packů se dle nedávno prezentovaných dat BNEF pro elektromobily pohybuje na úrovni 140- 180 USD/kWh (viz graf výše).  Průměrná cena v roce 2018 klesla ze 209 na 176 USD/kWh. 

Od roku 2010 klesla cena Li-Ion baterii o 85 procent. „Hlavní příčinou je technologický pokrok umožňující vyšší energetickou hustotu baterii a větší výrobní kapacity, které pomáhají snižovat výrobní náklady na jednotlivou baterii,“ prohlásil hlavní energetický analytik společnosti BNEF Logan Goldie-Scot. 

BNEF očekává, že další pokles cen baterií způsobí navýšení výrobních kapacit, které se mají celosvětově oproti dnešku do roku 2023 až ztrojnásobit.

Cenový průlom

Ještě na konci prosince 2018 analytici BNEF očekávali, že cena baterií se na  magickou hranici ve výši 100 USD/kWh dostane zhruba za pět let. Podobný názor v té době sdílel i šéf Tesly Elon Musk, který akcionářům řekl, že pokud nevzrostou ceny surovin potřebných k výrobě baterií, náklady na výrobu baterie v jeho  továrně klesnou na hranici 100 dolarů za kilowatthodinu do dvou let.
Analytici BNEF se však mýlili ve své predikci. Podle informací top manažerů společnosti Volkswagen již v současnosti německá automobilka bateriové články  nakupuje za ceny na úrovni 100 USD/kWh od svých dodavatelů. Uvedl to včera americký deník New York Times.

Stodolarová hranice má předznamenat dobu, kdy budou elektromobily konkurenceschopné vůči vozům s běžným fosilním palivem. Pro rozvoj elektromobility jsou přitom baterie zásadní – jsou totiž nejdražší částí elektrických aut, a mají proto stěžejní vliv na výrobní náklady.

A co bateriová úložiště pro energii z OZE?

Pokud jde ovšem o dodavatele stacionárních bateriových úložišť, ti si za baterie musí kvůli mnohem menšímu objemu objednávek ve srovnání s výrobci elektromobilů připlatit 51 %.

Navíc, informace deníku NYT nespecifikují cenu za článek, pack nebo celou baterií. To představuje velký rozdíl.

Podle analytika Alexe Ellera ze společnosti Navigant Research se bateriová úložiště pro energie z OZE také zlevňují. „Předpokládáme, že ceny Li-Ion článků poklesnou ze současné úrovně ve výši 139 USD/kWh v roce 2019 na 76 USD/kWh v roce 2028,“ uvedl Eller na konci června.

Pokles cen bateriových článků je dobrou zprávou pro sektor elektromobility i bateriových úložišť. Jejich ceny v dlouhodobém horizontu budou mít klesající tendenci. V současnosti však přetrvává na trhu nedostatek Li-Ion článků, takže pokles cen bude spíše pomalejší.