Ocelové srdce republiky se změní ve vodíkové bezemisní město

Ostravský miliardář a patriot Jan Světlík představil projekt proměny rekultivované haldy v Ostravě-Hrabůvce ve vodíkové město. Tento projekt projekt vodíkového města již připravují společnosti Cylinders Holding a Vítkovice a. s., jimž patří rekultivované území haldy o rozloze 102 hektarů.

Zdroj: ResearchGate.com

Zdroj: ResearchGate.com

H2 City District v Ostravě

Podle Světlíka umožní projekt pod názvem H2 City District vytvořit vodíkové město, které bude téměř bezemisní, mohli lidé pracovat, bydlet, zkoumat, ale i trávit volný čas.

„H2 City District má být vodíkovým městem. Pro jeho vznik bychom rádi získali i zahraniční investory. Vodík by tam měl sloužit k vytápění bytových domů, k pohonu aut i městské dopravy, ale mohl by tamním obyvatelům dát i práci, například ve vývojových, startupových či coworkingových laboratořích. V úvaze je i hi-tech výrobní park a vzdělávání orientované na vodíkovou budoucnost. Může tam být třeba i prodejna aut na vodíkový pohon,“ nastínil Světlík generální ředitel Cylinders Holding.

„Podle prvních odhadů architektů by zde mohlo bydlet kolem 2800 lidí. Připravujeme bytový projekt Terasy Hrabová. Počítá se zde i s vybudováním fotbalového stadionu pro Baník, lanovkou, adrenalinovým areálem, krytým lyžařským areálem, využívat se bude i jezero, které jsme zde po sanaci haldy vytvořili,“ vysvětloval dále s tím, že to je vlastně řešení, co s největší prolukou v Ostravě.

Příprava zahájena

Kdy výstavba vodíkového města začne, není zatím jasné. „Záměr rozvoje celého území už je připravený. Poprvé měl být představen 1. května, ale koronavirus to odsunul. Nyní se rozbíhají jednání s potenciálními investory,“ doplnil předseda představenstva Vítkovic Rodan Broskevič.
Podle něj bude vše záviset i na tom, jak se budou vyvíjet nové technologie, a jak půjde dopředu výzkum vodíkových novinek pro energetiku, dopravu, bydlení a domácnosti.

Podnikatel Světlík své vizi věří. „Začátkem tisíciletí jsme byli lídrem v zavádění stlačeného zemního plynu (CNG). Vyráběli jsme ocelové lahve i mobilní zásobníky na CNG, stavěli plničky, nakupovali osobní auta a vysokozdvižné vozíky, vyvinuli jsme i lokomotivu poháněnou CNG,“ připomněl podnikatel s tím, že nyní se jeho firmy podobně orientují na bezuhlíkovou technologii a chtějí být lídrem v prosazování vodíku.

„Víme ale už, že součástí technologií vodíkového města nebude jen vodík, ale také bioCNG, zkapalněný zemní plyn, energie ze slunce, větru a vody,“ doplnil Světlík.  Financování vodíkového města by mělo být vícezdrojové: tedy zapojit by se měli investoři, kraj, stát, město, ale i Evropská unie.

„Region má nejen pro vodíkovou ekonomiku velký potenciál v šachtách. Místo prostého uzavření dolů lze uvažovat o území jako o velké příležitosti. Například pro solární parky,“ uvedl náměstek hejtmana Jakub Unucka, který má na starosti i bezuhelnou energetiku.