Obrovský zájem o unikátní solární elektromobil

Od loňského listopadu se na Wall Street obchoduje s akciemi společnosti Sono Group, která zastřešuje dceřinou německou společnost Sono Motors. Ta se chce oproti konkurenčním výrobcům elektromobilů odlišovat vozem „bez nutnosti“ nabíjení z externích zdrojů. O energii se má postarat také slunce, resp. solární články umístěné na voze.

Zdroj: Sono Motors

Unikátní elektromobil

Od loňského listopadu se na americké burze NYSE obchoduje s akciemi společnosti Sono Group, která ovládá společnost Sono Motors, která hodlá  oproti konkurenčním výrobcům elektromobilů odlišovat vozem „bez nutnosti“ nabíjení z externích zdrojů. O energii se má postarat také slunce, resp. solární články umístěné na voze.

Německý startup Sono Motors, výrobce elektromobilů, na jaře roku 2019 představil detaily návrhu prvního sériově vyráběného elektromobilu pod názvem Sion, který bude částečně poháněn sluncem.

Tento elektromobil je vybaven 35kWh baterií a řadou solárních článků.  Většina karosérie elektrického hatchbacku je totiž pokryta 330 solárními články, jenž jsou integrovány do karoserie na střeše, na kapotě a na bočních stranách vozu.

Podle Maximilliana Seiferta, šéfa programů vozidel firmy Sono Motors, umožní solární články snížení frekvence nabíjení ze zásuvky. Pro případ, že samodobíjení elektromobilu neumožní počasí, nebo pokud bude elektromobil potřebovat více energie na delší cestu,  lze vůz dobít pomocí tradiční zásuvky (není nutné využívat nákladné dobíjecí stanice). 

Rostoucí zájem o akcie

Nedávno zveřejněné hospodářské výsledky Sono Motors společně s informací o dodávkách firemních produktů třetím stranám se minulý týden staly výraznou vzpruhou pro akcie německé společnosti na burze v USA.

Akcie Sono Group obchodující se na Nasdaq pod tickerem SEV minulý týden rostly až na 8,75 USD. Především ke konci seance začaly o část zisků přicházet, nakonec tak mezidenně posílily „jen“ o 65 % na závěrečných 7,60 USD. 

Minulý týden se zobchodovalo rekordních více než 96,5 mil. akcií, což lze ve vztahu k velikosti emise považovat za poměrně velký objem.

Rezervace na více než 17 tis. vozů

Od listopadového IPO se počet zájemců o vyvíjený solární elektromobil dále o zhruba tisícovku rozrostl. Firma eviduje přes 17 tis. objednávek se zaplacenou zálohou. Za pomoci partnerské finské výrobní společnosti Valmet Automotive nadále očekává první dodávky elektromobilů Sion v příštím roce. Pro zajímavost lze zmínit, že Valmet Automotive vyrobila na objednávku již více než 1,7 mil. vozů značek jako Mercedes, Porsche či Saab.

Pokud by všechny rezervace vozů vyústily v prodej, znamenalo by to po odečtení již získaných záloh (v průměru 2 390 EUR/vůz) dle firmy příjmy 368 mil. EUR. Připomenout lze, že dosavadní zaváděcí cena vozu je stanovena na 28 500 EUR. Po získání více jak 18 tis. objednávek ji firma plánuje navýšit na 29 900 EUR.

V současné době probíhá stavba flotily 37 sériových ověřovacích vozidel a karoserií v bílé barvě (oproti jinak plánované jediné černé produkční verzi). Firma tak zahajuje testovací program vozů Sion, které se jinak skládají již ze sériových komponent a odpovídají plánovanému finálnímu provedení. Vlastně druhá generace testovaných vozů má z hlediska výkonu solárních článků disponovat možným přítokem energie ve výši až 550 W.

Pozitivně však především na investory nejspíše zapůsobilo rozšíření partnerů na 17 (z 2 z úvodu roku 2021),  kteří mají o solární automobilovou technologii zájem.  Navíc také, že Sono Group již v 1. čtvrtletí dané technologie pro několik projektů dodala. Například pro autobus určený pro veřejnou dopravu v Mnichově. Ročně má přinést z hlediska vyprodukovaných emisí úsporu 6,5 t CO2 potažmo až 2,5 tis. litrů nafty.