Nový Velorex bude napájen elektřinou ze solárního panelu na střeše?

Budoucnost městské dopravy bude spojena s elektromobilitou. O tom je přesvědčena většina expertů z řad automobilek, nebo výrobců baterií.  Totu vizi sdílí i česká společnost Beko Engineering, jež přišla s konceptem malé elektrické tříkolky, která navazuje na v minulosti populární český Velorex.

Beko Engineering


Je nesporným faktem, že malá, elektřinou napájená auta dávají do městského provozu poměrně dobrý smysl. To je důvodem, proč téměř každá významnější automobilka na světě v poslední době představila minimálně jedno auto, které se řadí do této kategorie. A teď se k nim přidala i česká společnost Beko Engineering,

Oživení české legendy Velorex? 

Poslední velorex, který byl znám v Česku pod přezdívkou „hadrák, hadraplán, chroust“, byl vyroben před 45 lety, avšak unikátní tříkolka má dodnes své fanoušky. Díky společnosti Beko Engineering je možné, že  podobná tříkolka možná brzy zaplaví ulice českých měst, i když tentokrát už nebude hadrová.

Česká firma Beko Engineering nedávno představila koncept trojkolového vozidla na elektřinu s názvem E-City. Jak už název napovídá, mělo by se jednat o kompaktní městský vůz. Novinky svým designem hodně připomíná moderní velorex!

E-City  se zdá jako dokonalý společník na městské cestování. Dlouhá výdrž baterie, které dopomáhá střešní solární panel určený pro přímou spotřebu infotainmentu, nadstandardní dojezd, ekologická nenáročnost, vysoké bezpečností nároky, nadčasový design, snadné parkování, skvělý výhled na vozovku…to je jen pár z jeho předností.  

E-City je zatím konceptmalého, tříkolového, městského vozidla na elektrický pohon, které vynikne, jak úsporou místa v městském provozu, tak při parkováni kolmo k zaparkovaným automobilům. Technika pod kapotou se bude detailně řešit v nejbližší době. 

Tento dvoumístný dopravní prostředek by měl být díky svým rozměrům ideální do městského provozu: „V současnosti jde o koncept designu vozidla budoucnosti, který poukazuje na jiné možnosti dopravy v přeplněných městech, a to především díky jeho kompaktnosti, se zachováním moderního designu, což ocení i ti nejnáročnější zákazníci. Již zmíněnou kompaktností se rozumí úspora místa, jak v městském provozu, tak při parkováni kolmo k zaparkovaným automobilům,” vysvětlují zástupci společnosti Beko Engineering.

Několik dostupných verzí

Jak uvedli zástupci společnosti Beko Engineering k dispozici by mělo být více výkonnostních verzí. Nejsilnější varianta E-City by měla disponovat výkonem 20 kW (27 koní), což je při odhadované hmotnosti vozu kolem 300 kilogramů do městského provozu více než použitelné. Počítá se ale také s verzí pro teenagery od 15 let, která bude mít omezený výkon na 6 kW (8 koní). Maximální rychlost nejsilnější verze by pak měla být 75 km/h.

Střechu vozidla pokrývá malý solární panel, který má sloužit pro přímou spotřebu infotainmentu. Dojezd na jedno nabití v městském provozu slibuje výrobce až 220 kilometrů, baterie mají být uloženy v podlaze vozu. 

„Zároveň však počítáme, že spolu s příchodem E-City bude vytvořena speciální distribuční síť, která by nabízela možnost výměny prázdných baterií za plně nabité. Nemůže se tedy stát, že do svého cíle nedojedete nebo budete čekat na nabití,” slibují zástupci společnosti.

V rámci E-City  se počítá také využitím vozu pro přepravu drobného nákladu, který ale nesmí překročit nejvyšší přípustné zatížení 150 kg. Vize je, že by vozidla E-City mohla sloužit ideálně například pro majitele malých podniků, kurýry, carsharing nebo rychlé občerstvení.