Nový  ultra rychlý akumulátor umožní nabití za 5 minut pro dojezd vozu na 200 km

Společnosti SAIC-GM a CATL chystají průlom na poli elektromobility.  Oběma firmám se povedlo vyvinout baterii založenou na chemii lithium-železo-fosfátu (LFP) s podporou ultrarychlého nabíjení 6C. Označení 6C přitom znamená, že baterie může být teoreticky do 100 % dobita během 10 minut.

 

Zdroj: SAIC

Velmi rychle nabíjení

Nová baterie tak dokáže teoreticky během pouhých 5 minut na nabíječce zajistit dojezd 200 km To z ní dělá nejrychleji nabíjející akumulátor na světě. Tato technologie umožní plné nabití baterie za neuvěřitelných 10 minut, což představuje výrazný pokrok oproti současným standardům.

Hodnota „C“ v kontextu nabíjení baterií představuje poměr kapacity baterie k nabíjecímu výkonu. Například u baterie s kapacitou 80 kWh a hodnotou 1C by bylo možné nabíjet maximálně 80 kW. 6C znamená, že stejnou baterii lze nabíjet až šestkrát rychleji, tedy teoreticky až 480 kW.

Díky tomu může být elektromobil vybavený touto baterií dobitý za pouhých 10 minut, což by uživatelům poskytlo dojezd několika set kilometrů během krátké doby.

Představení technologie

Nová 6C baterie využívá vylepšenou architekturu s vysokonapěťovým systémem blížícím se hodnotě 900 V. Tento systém, který bude pravděpodobně integrován do platformy Ultium od General Motors, umožňuje rychlejší přenos energie a zvyšuje efektivitu nabíjení.

Podle aktuálního prohlášení firem se více detailů dozvíme příští rok, nicméně víme, že baterie bude využívat kvazi-900V vysokonapěťové architektury Ultium, kterou GM představilo už v roce 2020. S tím souvisí, že se platforma dočká v roce 2025 zásadních vylepšení, kromě zmíněné kvazi-900V vysokonapěťové architektury to bude i vylepšené chlazení a další technologie. Právě chlazení je klíčovým prvkem pro dosažení vyšších nabíjecích rychlostí bez rizika poškození baterie.

Problém v infrastruktuře

Dosud nejrychleji nabíjející baterie přitom využívá nabíjení 5,5C, které umožňuje vozidlům nabít se z 10 na 80 % za pouhých 10,5 minuty. Představil ji nedávno čínský výrobce Zeekr.

Podle oficiálního vyjádření společnosti SAIC-GM a CATL se nová baterie objeví v prvním sériově vyráběném elektromobilu už v příštím roce. Vedle nově představeného bateriového článku přinese GM Ultium i kvazi-900V architekturu a další konstrukční vylepšení, jako je nový design CPT a vylepšená technologie chlazení.

Ačkoli 6C nabíjení zní revolučně, současná infrastruktura není připravena na takto vysoké nabíjecí výkony. Aby uživatelé mohli využít potenciál této technologie naplno, je třeba nabíjecí stanice s výkonem alespoň 360 kW, přičemž většina dnes dostupných stanic disponuje maximálním výkonem 150-250 kW.

Zároveň budou muset být stanice navrženy tak, aby dokázaly udržet vysoký výkon během celé doby nabíjení, což je aktuálně technicky náročné.