Nový šéf Škody: Přechod na elektromobilitu je nevyhnutelný
Nový malý elektromobil
Nový předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer představil necelý měsíc po nástupu do funkce nový model Enyaq, velké elektrické SUV. Teď firma hodlá na trhu uvést malý elektromobil.
„Určitě budeme malý elektrický vůz potřebovat a bojujeme za něj,“ řekl předseda představenstva české značky po sto dnech v funkci, kterou převzal v srpnu letošního roku od svého předchůdce Bernharda Maiera.
„V prvních měsících příštího roku představíme novou Fabii,“ potvrdil Schäfer a dodal, že v druhé polovině roku 2021 dorazí další verze elektromobilu Enyaq, jehož výroba teď běží ve zkušebním režimu.
Nezbytný přechod na elektromobilitu
Schäfer potvrdil, že výrazné zaměření Evropské unie na přechod k elektromobilitě zasáhlo do plánů značky. „S novou zelenou dohodou a regulacemi není žádná alternativa, musíme se silně orientovat na elektromobily,“ potvrdil šéf Škody v rozhovoru pro ČT.
„Budeme se rozhodovat o celém portfoliu, musíme zvážit, jaké modely budeme potřebovat. Na tom teď budeme muset pracovat,“ vysvětlil Schäfer.
„Je to nákladná změna, o které jsme věděli,“ zdůraznil Schäfer. „Není ovšem alternativa, musíme to změnit. Teď je závod o to, abychom to přežili. Budoucnost prostě bude elektromobilní. Znamená to větší investice, revizi plánů”.
Obrovské investice
Schäfer zopakoval, že celý koncern VW vydá 30 miliard eur na projekt elektromobility. Emisní cíl pro tento rok značka splní, doufá předseda představenstva Škody.
V krátkodobém a střednědobém horizontu podle Schäfera za elektro alternativa není. Dá se očekávat příchod dalších technologií. Mohou se používat syntetická paliva, plyn a vodík, u něj ovšem vidí perspektivu ve velkých, spíše nákladních vozech.
Plány firmy na rozvoj electromobility brzdí nedostatek baterií, což take potvrdl Schäfer. „Letos přichází málo baterií a ještě pozdě,“ shrnul.
Podle partnera EY Petra Knapa vývoj ve 3. čtvrtletí v Evropě skutečně ukazuje měnící se skladbu pohonů. „To už nejde ‚okecat‘ poklesem trhu. Skoro čtvrtina nových aut má alternativní pohon a každé desáté je do zásuvky. Je docela překvapivé, že rychleji zřejmě ztrácí benzín než diesel,“ podotkl.