Nová elektrická Škoda Enyaq má dojezd až 510 km

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se včera pochlubila svým prvním čistě elektrickým modelem se jménem Enyaq iV. Nové SUV s udávaným dojezdem až 510 kilometrů se začne vyrábět v hlavním závodě Škody v Mladé Boleslavi ještě před koncem roku. Automobilka to uvedla při včerejší světové premiéře vozu v Praze.

Zdroj: Škoda-Auto a.s.

Zdroj: Škoda-Auto a.s.

Nádherný design

 

Vůz Enyaq  má velmi výrazný design pokračující v současném designérském směru. Zaujme především výrazná maska, která může být i osvětlená. Dojez na jedno nabití je slušných 510 kilometrů.

Nová Crystal Face – neobyčejná, osvětlená přední maska – bude ve verzích Founders Edition a Enyaq RS iV součástí standardní výbavy. Na přání bude nabízena pro verze Enyaq 80 iV a Enyaq 80x iV. Příď vozu Enyaq iV s křišťálovým vzhledem osvěcuje 130 LED diod.

Jedná se o designový prvek, který se již objevil ve studii Škoda Vision iV. Limitovaná série Founders Edition bude dostupná ve dvou variantách kombinace baterie a motoru a ve dvou barvách. Nabízí také 21″ kola z lehké slitiny, sportovní přední a zadní nárazník a interiér ecoSuite s ekologicky vyčiněnou kůží.

Nová éra elektromobility

„Představením vozu Enyaq iV vstupuje Škoda Auto do nové éry. Je to první čistě elektrický vůz Škoda na bázi modulární platformy pro elektromobily. Díky dlouhému dojezdu, krátkým nabíjecím časům, snadnému ovládání a dostupným cenám nabízí vůz Simply Clever elektromobilitu,“ uvedl předseda představenstva Thomas Schäfer.

Díky dlouhému dojezdu, krátkým nabíjecím časům, snadnému ovládání a dostupným cenám nabízí vůz Simply Clever elektromobilitu. Enyaq iV se bude vyrábět v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Bude se tak jednat o jediný závod v Evropě mimo Německo, kde se vyrábí vozy na bázi MEB.

Rychlé nabíjení

Baterie vozu jsou umístěné v podlaze auta. Vůz lze dobít doma přes noc pomocí tzv. wallboxu (nabíjecí stanice) na střídavý proud s výkonem až 11 kW. V závislosti na kapacitě baterie trvá dobíjení šest až osm hodin. Umožňuje také dobíjení na rychlonabíjecích stanicích na stejnosměrný proud s výkonem až 125 kW, kde dobíjení baterie z pěti na 80 procent kapacity trvá v ideálním případě 38 minut.

Nabíjecí karta MyŠkoda Powerpass umožní dobíjení na většině dobíjecích stanic v zemích Evropské unie. Automobilka se také zapojí do výstavby sítě rychlonabíjecích stanic Ionity po celé Evropě.

Kolem nabíjení pak vzniká pod křídly automobilky takzvaný „Ekosystém Škoda iV“. Jeho součástí jsou vlastní dobíjecí stanice, distribuce domácích/firemních wallboxů, ale taky univerzální dobíjecí karta, která umožní nabíjení téměř na jakékoliv veřejné nabíječce. Jednou za měsíc potom přijde zákazníkovi za nabíjení souhrnná faktura.

Prodej bude brzy zahájen

Nová čistě elektrická Škoda Enyaq bude stát v základu 1,059.900 Kč. Zájemci v Česku si jí budou moci začít dopředu objednávat od čtvrtka 3. září. K mání bude také speciálně vybavená verze Founders Edition, která oslavuje 125. výročí automobilky a vznikne jen 1895 vozů, což odkazuje k roku založení firmy.

Prodej elektromobilů v současnosti v Česku představuje necelé jedno procento trhu. Počet prodaných nových elektrických vozů se letos do konce července zvýšil 3,2krát na 1110. Celkově jezdí na českých silnicích asi 4000 elektromobilů. Jejich většímu rozšíření brání vyšší cena i nedostatek dobíjecích míst. V Česku je v současné době přes 400 aktivních dobíjecích stanic.

Čistě bateriové elektromobily v Evropě táhnou dotace. Francouzi například mohou zažádat až o 12.000 eur (315.240 Kč), což se blíží polovině ceny levnějších modelů, Nizozemci mají nárok na 4000 eur. Německo nedávno své dotace na nákup elektromobilu navýšilo na dvojnásobných 6000 eur a od samotného výrobce zájemce obdrží až další 3000 eur. V Česku jsou dotované jen nákupy elektromobilů pro firmy a organizace, nikoliv pro soukromé osoby. Firmy mohou dostat přibližně 30 procent ceny vozu. S elektromobily v Česku je možné bezplatně parkovat na modrých zónách.