Nová baterie z USA zajistí dobití elektromobilů do několika minut

Testy nové generace křemíkových lithium-iontových baterií americké společnosti Enovix ukázaly, že se v elektromobilech dokáží nabít za přibližně pět minut. Tímto padá hlavním argument odpůrců elektromobilů, kterým je obvykle dlouhé dobíjení baterie.

Zdroj: Enovix

Urychlení masového rozšíření elektromobilů

Nabíjení elektromobilů je nesporně jedním z hlavních problémů přechodu na tato vozidla. Stále rychlejší vývoj nových technologií v oblasti baterií však umožňuje nabíjení zrychlit a přiblížit tak dobíjení baterie zase o něco blíže k tankování běžných vozidel se spalovacím motorem.

V této souvislosti je nadějnou zprávou v oblasti elektromobility novinka z USA. Kalifornský startup Enovix v testech prokázal, že nová generace bateriových článků pro elektromobily s kapacitou 0,27 Ah se nabije z 0% na 80 % stavu nabití za 5,2 minuty a za méně než 10 minut dosáhne více než 98 % kapacity nabití.

Podle sdělení společnosti Enovix dosáhly nové baterie v testech 1 000 plných cyklů při zachování 93 % kapacity. Testy rovněž prokázaly, že po šesti měsících při zvýšené teplotě baterie vykazovaly minimální ztrátu kapacity. Toto v praxi znamená, že kalendářní životnost nových baterií bude delší než 10 let.

Nadějná a bezpečná technologie

Nová bateriová technologie společnosti Enovix vychází z tradiční lithium-iontové (Li-Ion) baterie, která využívá speciální 3D architekturu a obsahuje silikonovou anodu, zatímco katoda je tradičního typu LCO nebo NMC. Právě tato technologie by podle firmy měla umožnit uložení více než dvojnásobku lithia ve srovnání se standardní než grafitovou anodou, která je dnes součástí většiny Li-ion baterií.

Společnost Enovix na vývoji nové bateriové technologie pracuje více než 15 let. Kromě velmi rychlého nabíjení je předností nové baterie od Enovixu také bezpečnost. Nová patentovaná technologie „BrakeFlow“ dokáže v případě zkratu omezit místo, kde dojde k přehřívání baterie. Na rozdíl od tradičních Li-Ion baterie zde nedochází ke konfliktu mezi bezpečností a vysokou energetickou hustotou.

„Technologie BrakeFlow představuje novou úroveň bezpečnosti v konstrukci Li-Ion baterií,“ řekl Cam Dales, generální ředitel společnosti Enovix. „Integrace BrakeFlow může výrazně omezit přehřívání baterie při vnitřním zkratu, který je hlavní příčinou tepelného úniku“.

„V neposlední řadě vysoká odolnost architektury bateriových článků umožňuje zákazníkům, aby si vybrali naše pouzdrové články s vysokou hustotou energie namísto tradičních prizmatických článků s nižší hustotou energie. To je jen další příklad toho, co nás odlišuje od ostatních výrobců pokročilých Li-Ion baterií,“ uzavřel Dales.

Výroba od roku 2023

Záměrem společnosti Enovix je zaměřit se nejen na segment elektrických aut, ale také na segment běžné elektroniky. První výrobní linka již vyrábí baterie určené pro chytré hodinky. První velká objednávka dorazila letos v květnu od lídra trhu (firma zatím neprozradila jeho jméno), což by napovídalo Apple Watch, nebo Garmin.

Velkokapacitní výrobu svých bateriových článků pro elektromobilitu plánuje Enovix spustit v roce 2023.