NIO hodlá ze sítě nabíječek elektromobilů vytvořit obří virtuální solární elektrárnu

Čínský výrobce elektromobilů NIO v roce 2020 představil  nový program „Baterie jako služba“. Díky tomu elektromobily této značky zlevnily o téměř 250 tisíc korun. Nově automobilka hodlá  vytvořit vlastní síť stanic pro výměnu akumulátorů svých elektromobilů. Budou zde instalovány solární panely, a proto se síť současně stane i virtuální decentralizovanou solární elektrárnu.

O novinkách  a trendech v oblasti čisté mobility,  fotovoltaiky, akumulace a OZE můžete diskutovat s experty na  konferenci Smart Energy Forum ve čtvrtek 11. listopadu v Praze. 

Zdroj: NIO

Baterie jako služba

Čínské společnosti NIO (výrobce elektromobilů) a CATL (výrobce baterií) založily loni společně s dalšími partnery  novou firmu Battery Asset Company, ve které mají všichni 25procentní podíl s celkovou investicí ve výši 200 milionů čínských jenů, tj. téměř 650 milionů korun.

Nová firma začne poskytovat službu, která se oficiálně jmenuje „Battery As A Service (tj. Baterie jako služba)“ a v podstatě znamená to, že značka elektromobilů NIO nechá své zákazníky koupit elektromobil bez baterie.

Automobilka přitom pronajme zákazníkům takovou baterii, jaká se mu bude hodit. S odpovídajícími parametry pro požadovaný dojezd nebo výkon vozidla. Zároveň budou mít majitelé elektromobilů NIO možnost baterii pravidelně měnit, aby byla pořád v té nejlepší kondici a přinášela stále stejnou kapacitu i výkony.

Díky tomu najednou elektromobily zlevní o téměř 250 tisíc korun a člověk si za méně než 120 eur měsíčně, tj. méně než 3 tisíce korun pronajímá baterii a může tak okamžitě ušetřit. Elektromobily se tímto stávají mnohem dříve ekonomicky dostupnější a také levnější než tradiční auta vybavené spalovacími motory.

Vlastní sít dobíjecích stanic jako virtuální elektrárna

V současnosti automobilka NIO buduje také vlastní síť dobíjecích stanic NIO Power Swap Station. Díky tomu zákazníci nemusí čekat na nabití akumulátoru jejich elektromobilu NIO. Ten je jim během chvíle vyměněn za nabitý, NIO ho nabije a později nainstaluje zase jinému zákazníkovi.

Prozatím má NIO  v Číně 517 takových stanic. Do konce roku 2025 by díky iniciativě NIO Power 2025 chtěla mít po celém světě 3000 takových stanic a zhruba tisícovka by měla být mimo Čínu (předpokládá se tedy především Norsko, kde začíná prodej těchto vozů, a Německo, které by mělo následovat).

 NIO začalo spolupracovat se společností Unisun Energy a dosud nevyužité střechy těchto stanic budou brzy obsahovat solární panely. Výsledkem bude decentralizovaná solární elektrárna a snížení závislosti na energii z celostátní elektrické sítě.

Připravovaných 3000 čínských stanic by pak mělo nabízet instalovaný výkon 300 MW, což znamená 100 kW na stanici. Letos v červnu se elektromobil NIO ES8, rozměrné čínské SUV, začalo prodávat na evropském trhu.

O novinkách  a trendech v oblasti čisté mobility,  fotovoltaiky, akumulace a OZE můžete diskutovat s experty na  konferenci Smart Energy Forum ve čtvrtek 11. listopadu v Praze.