Netradiční využití solárních panelů na střechách mrazírenských vozů

Mnoho dopravních firem řeší snižování emisí v dopravě s využitím solární energie. Na tento trend sází americké společnosti XL Fleet a eNow, které za tímto účelem vyvíjejí speciální aplikace pro instalaci fotovoltaických panelů na střechách mrazírenských návěsů, jejichž naftové agregáty mají vysokou spotřebu.

Zdroj: eNow

Nižší spotřeba nafty

Americká společnost XL Fleet, spolupracuje se společností eNow na vybavení tisícovky chladírenských vozů střechami se solárními panely. Cílem projektu je snížit emise energeticky náročných vozidel s tím, že energie by vyráběly solární panely.

Nákladní doprava je spojena s obrovskou spotřebu nafty. Neplatí jen pro samotný pohyb aut, zejména ve speciálních vozech pro přepravu potravin může být velkým problémem být i chlazení nákladu. Konkrétně jde o chladírenské a mrazírenské návěsy.

Přeprava potravin do supermarketů se obvykle uskutečňuje pomocí obrovských flotil nákladních automobilů. Jako palivo pro chlazení se používají naftou poháněné motory, které za hodinu spálí až galon nafty (necelé 4 litry paliva) a do vzduchu tak vypustit přes 10 kg CO2.

Řešení je v solárních panelech

Společnosti XL Fleet a eNow nachází na trh dopravy v oblasti přepravy chlazeného a mraženého zboží s inovativním řešením. Spočívá v instalaci v solárních panelů, které budou umístěny na střechách flotily 1000 nákladních vozů.

Díky tomu dokážou při stání nákladního auta, nakládání i vykládání vyrábět elektřinu nejen pro chlazení a mražení, ale také pro zvedání zadního čela nebo pro osvětlení. Pod úložnou plochou je pak umístěná baterie, která dokáže přidat až 12 hodin provozu na elektřinu, než se bude muset znova dobít.

Výroba poběží v roce 2022

„Toto řešení změní způsob, jakým dopravní průmysl přemýšlí o energii a chladírenské přepravě,“ řekl Jeff Flath, prezident společnosti eNow. „Současně to pomůže odstranit hlavní zdroj spotřeby nafty a emisí pro vozové parky.“

„Přestože solárně-elektrická řešení nejsou v odvětví nákladní dopravy novinkou, dosud se široce neprosadila, protože žádný výrobce nebyl schopen prokázat skutečnou životaschopnost řešení, které by bylo schopné provozu na pozemních komunikacích. Toto chceme nyní změnit,“ dodává Flath.

První série solárních návěsů se u tahačů objeví v první polovině roku 2022. Prvním přepravcem, který novou technologii uplatní u svých tahačů bude americká společnost Wabash.