Nabito za 15 minut: Toyota chystá revoluci ve výrobě baterií?

Japonská automobilka Toyota plánovala již letos představit první koncept  elektromobilitu osazený novými tzv. solid-state baterií (SSB), tedy baterií s pevným elektrolytem během letních olympijských her, kvůli jejich odkladu však automobilka dostala více času na vývoj. SSB umožňují nejen vyšší kapacitu,  ale také až dvojnásobný dojezd pro elektromobily, které se dobijí v řádu několika minut.

Zdroj: Toyota

Zdroj: Toyota

 

Revoluce v akumulaci energie?

V oblasti elektrifikace automobilů se mluví o mnoha nových technologiích v oblasti akumulace energie. Mnozí považují SSB za technologii, které by mohly přinést doslova revoluci v oboru.

Podle viceprezidenta Toyoty Keijiho Kaity jsou nyní nová SSB téměř hotova a vykazuje vynikající vlastnosti. Jde například o čas dobíjení, není problém je do maximální kapacity naplnit za 15 minut.

Oproti v současnosti používaným tradičním lithium-iontovým bateriím by SSB totiž měly nabídnout větší energetickou hustotu, která automobilkám umožní vytvářet menší, lehčí a výkonnější baterie. Navíc by nový typ baterií mě být bezpečnější (například při poškození) a mluví se i o rychlejším nabíjení.

SSB nebo-li baterie s pevným elektrolytem mají také vyšší kapacitu při stejné hmotnosti klasických lithium-ionových článků. Hovoří se až o dvojnásobku.

V autech se SSB objevily už dříve, třeba francouzská společnost Balloré od roku 2011 vyrábí elektromobil Bluecar pro car sharingové služby. Nově vyvíjené baterie Toyoty by dokonce mohly podle některých zpráv zajistit až dvojnásobný dojezd oproti klasickým elektromobilům.

Zatím není vyhráno

I přes několik slibných zpráv ale Toyota stále nemá vyhráno. Technici stále řeší bezpečnost a životnost baterií, což jim zabraňuje dosáhnout ještě větší energetické hustoty. Automobilka navíc i nadále ladí vhodné chemické složení a optimalizuje výrobní proces, který je v současnosti extrémně náročný.

Baterie se totiž v současnosti vyrábějí v průhledných utěsněných boxech, do kterých mají pracovníci přístup pouze prostřednictvím utěsněných gumových rukavic. Zhruba jako ve vědecké laboratoři. Takový postup je ovšem dost pomalý a samozřejmě zcela nevhodný pro masovou výrobu.

Podle Kaity je produkce SSB stále náročná a zatím se příliš nehodí k masové výrobě. Články se totiž kompletují ručně v ultra suchém prostřední, což spočívá v tom, že pracovníci používají průhledné boxy s gumovými rukavicemi připomínající inkubátory. Což není pro rychlou a levnou výrobu rozhodně ideální.

I přes některé problémy, které musí Toyota vyřešit, však Kaita věří, že by se omezená produkce solid-state baterií mohla rozběhnout již do roku 2025. A i když se na začátku výroby očekávají vyšší náklady ve srovnání s lithium-iontovými bateriemi, během pár let a s masovější výrobou by měly postupně klesat.

Pokud se navíc automobilce podaří dosáhnout svého ambiciózního cíle, pak by si mohla řada zákazníků ospravedlnit i vyšší pořizovací náklady. Toyota chce totiž vytvořit baterie, které si udrží více než 90 procent své kapacity i po extrémně dlouhé době – a to klidně až 30 letech. O tom si v současnosti používané lithium-iontové baterie mohou nechat jen zdát.