Nabito do 5 minut: Britský startup Nyobolt představil revoluční baterií
Nový koncept
Nový typ lithiové baterie startup Nyobolt otestoval ve svém elektrickém sportovním voze. Nový akumulátor vznikl ve spolupráci s experty ze společnosti CALLUMu a je schopen velmi rychlého 350kW nabíjení s 800V napětím.
Plné nabití má baterie zvládnout za pouhých 6 minut. Inovativní konstrukce vyvinutá ve spolupráci se společností CALLUM by ve svém důsledku mohla posunout na druhou kolej obavy mnohých řidičů spojené s elektromobilismem.
Na konci června firma prezentovala koncept vozu Nyobolt EV, se kterým začíná v praxi svou baterii testovat. Při představení s použitím výkonné 350 kW (800 V) stejnosměrné nabíječky se baterie vozu z 10 % na 80 % kapacity nabila za 4 minuty 37 vteřin.
V porovnání s konkurencí lze tedy hovořit o dvojnásobné rychlosti. Startup Nyovolt tvrdí, že po 4 000 cyklech se kapacita baterie převyšuje 80 %. Životnost by tak měla být vyšší než 600 tisíc mil (960 tisíc km).
Vysoká hustota energie
Vnitřní odpor baterií po 4400 nabíjecích cyklech vzroste o 50 %, což se sice zdá být hodně, běžně se ale za konec životnosti baterií v elektromobilech považuje dvakrát tak vysoká hodnota. Při nabíjení a rychlém vybíjení (dravé jízdě) by teplota akumulátoru neměla
Baterie Nyobolt se vyznačují vysokou hustotou energie, což znamená, že mohou uložit více energie na jednotku hmotnosti nebo objemu. To je klíčové pro elektromobily, protože vyšší hustota energie umožňuje delší dojezd na jedno nabití bez zvýšení hmotnosti vozidla.
Představený vůz Nyobolt EV tak váží jen 1 250 kg, když nicméně disponuje „jen“ 35 kW baterií. Vůz by však měl na ni zvládnout ujet asi 250 km.
Startup Nyobolt tak právě sází na možnost použití menších baterií v elektromobilech, když nabití je rychlou záležitostí a řidiče by tak nemuselo nijak výrazně omezovat. Konec konců, velká část řidičů najede denně 50-60 km. Elektromobil tak právě nemusí tolik vážit, což logicky může přinášet další konsekvence.
Tímto způsobem by se dal eliminovat nedostatek současných elektromobilů, jenž mají nadprůměrné opotřebování pneumatik, které jsou navíc díky nutnosti obvykle odolnější konstrukce podstatně dražší než pro běžné vozy. Navíc by elektromobily obecně mohly zlevnit, když jak známo na celkovou cenu elektromobilu má značný vliv právě baterie.
Zahájení výroby?
Britský startup Nyoboltbyl založen v roce 2019 profesorkou chemie (na univerzitě v Cambridge) Geoffrey-Moorhouse-Gibson a Dr. Sai Shivareddym, který je šéfem společnosti. Již loni firma získala certifikaci UN38.3 coby nezbytnou podmínku pro příp. leteckou přepravu všech chemických baterií na bázi lithia, která se uděluje pouze po úspěšném absolvování přísných testů vlivu na životní prostředí, elektrické a mechanické bezpečnosti nezávislými zkušebními orgány před zahájením výroby a přepravy.
Společnost Nyobolt hodlá začít vyrábět akumulátory v malých sériích už v průběhu příštího roku, kdy se počítá s výrobou 1000 akumulátorů (battery packů). Nyobolt jedná s osmi výrobci automobilů o využití jejich technologie, současně se snaží o její uplatnění v robotice i těžkých nákladních vozidlech.
Kromě elektromobilů hodlá Nyobolt nové baterií využít i pro nabíjení autonomních robotických vozítek, které mají sloužit ve skladech. Rychlé zavádění technologií rychlého nabíjení baterií bude pohánět globální dodavatelský řetězec, který bude fungovat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.