Nabíjecí stanice v Letňanech s využitím unikátního akumulátoru projde modernizací

Od listopadu 2019 funguje v Praze – Letňanech před areálem výstaviště PVA pilotní provoz jedinečné a inovativní rychlodobíjecí stanice pro elektromobily. Ta funguje na bázi kinetické setrvačníkové technologie, kterou vyvinula izraelská společnost Chakratec.

Zdroj: Pražská Energetika

Zdroj: Pražská Energetika

Unikátní setrvačníková technologie

Kinetická dobíjecí stanice na výstavišti v Letňanech je prvním zařízením svého druhu v České republice a třetím na celém světě. Izraelský startup Chakratec, který tuto technologii vyvinul, objevil a pro spolupráci získal ŠKODA AUTO DigiLab Israel. Reálný provoz pak zajišťuje Pražská energetika.

Toto unikátní zařízení zvýšit dobíjecí výkon na určitou dobu až na dvojnásobek toho, co poskytuje samotná elektrická síť. Je to řešení jako ušité na míru třeba autosalonům nebo nákupním centrům, kde by navýšení příkonu pro instalaci rychlonabíjecí stanice znamenalo až příliš velkou investici.

Aby se setrvačníky co nejméně brzdily třením vzduchu, jsou v kontejnerech uloženy ve speciálních ocelových pláštích, ve kterých rotují ve vakuu. Izraelským inženýrům se podařilo dosáhnout velice dobrého utěsnění, které ale samozřejmě není dokonalé. O udržování vakua se starají vakuové pumpy, které se kvůli úspoře energie zapínají jen v případě, že úroveň vakua poklesne pod určitou mez. Tu systém trvale udržuje na hodnotě 10 militorrů, tedy 1,33 pascalu.

Při „plném nabití“ energetického úložiště Kinetic Power Booster se setrvačníky točí rychlostí 18 000 otáček za minutu. Během nabíjení automobilu postupně klesají až na hodnotu 7 000 otáček za minutu – tehdy se nabíjení přerušuje, protože úložiště je zcela vybité. Čas potřebný k jejich opětovnému nabití – tedy roztočení na maximální rychlost setrvačníků – závisí na výkonu rozvodné sítě, k němuž je úložiště připojeno. V případě 50 kW to trvá zhruba 45 minut.

Životnost až 20 let

Kdybychom setrvačníky roztočili na maximální otáčky a pak vypnuli přívod elektrické energie, do úplného zastavení by se točily další čtyři dny. Mohly by ale i po odpojení nabíjet elektromobil? Samozřejmě by to uměly, v praxi se to ovšem nepoužívá.

Spotřeba samotného energetického úložiště včetně připojené nabíjecí stanice je zhruba 3 kWh. Znamená to, že veškerá ostatní energie, která do systému „přitéká“ ze sítě, je využita k nabíjení článků elektromobilů. Zbytek padne na provoz a roztáčení setrvačníků, provoz vakuové pumpy, klimatizační jednotku, provoz samotné nabíjecí stanice a podobně.

Vojtěch Fried, manažer elektromobilty PRE, k tomu dodává: „Technologie pro zajištění potřebného výkonu v místě dobíjení, vyvinutá firmou Chakratec, je dalším krokem směrem k elektrické budoucnosti individuální mobility. Jakožto provozovatel největší sítě nabíjecích stanic v Praze si velice považujeme toho, že můžeme zařízení Kinetic Power Boosteru z pozice silného partnera doprovázet od samého počátku.“

U kinetického systému Chakratec, na rozdíl od rychlonabíjecích stanic na bázi baterií, zůstává kapacita na konstantní výši. Jedná se totiž o čistě mechanickou technologii bez chemických článků, která umožňuje zhruba 200 000 nabíjecích a vybíjecích cyklů. To odpovídá životnosti zařízení kolem 20 let.

Modernizace zařízení

Po necelých dvou letech provozu se kinetická nabíječka v Letňanech dočká modernizace. Její instalaci v roce 2019 měla na starosti společnost EV Solutions.

Jak uvedla firma EV Solutions s.r.o. na svém profilu LinkedIn nabíječka byla dočasně přemístěna výrobci do Izraele s tím, že se opět do Letňan zase vrátí. Zájemci o elektromobilitu si budou muset dočasně vystačit s nabíjecím výkonem Hyperchargeru v Letňanech pouhých 40 kW.

„ V současnosti probíhá u výrobce úprava vnitřní specifikace zařízení. Při té příležitosti bude proveden i nejnovější upgrade,“ informují na svém LinkedIn profilu zástupci společnost EV Solutions.