Na Zlínsku bude zelený vodík pohánět autobusy

Výroba zeleného vodíku ze Slunce se stává realitou v Česku. Společnost Solar Global minulý týden slavnostně oznámila zahájení komerčního provozu prvního českého elektrolyzéru na výrobu zeleného vodíku. Tento průlomový projekt realizovaný v sídle společnosti v Napajedlech představuje zásadní krok nejen pro rozvoj české energetiky, ale také pro dekarbonizaci průmyslu, dopravy a energetiky.

Zdroj: Solar Global

První projekt v Česku

Zelený vodík má být alternativou běžných pohonných hmot i elektřiny. Zelený vodík bude vyráběný z obnovitelných zdrojů energie (Slunce), k jeho vzniku je potřeba jenom voda a elektrická energie a odpadem je kyslík. Napajedelská firma Solar Global jako první v Česku zahájila jeho výrobu a Zlínský kraj ho chce používat ve veřejné dopravě.

Elektrolyzér s příkonem 230 kW, který je poháněn energií z fotovoltaické elektrárny umístěné přímo v areálu společnosti, dokáže vyrobit až 8 000 kg zeleného vodíku ročně. Tento bezemisní vodík se stane klíčovou součástí dlouhodobé akumulace energie z obnovitelných zdrojů a nalezne uplatnění zejména v průmyslu a čisté dopravě.

Současně Solar Global uzavřel strategickou smlouvu o dodávkách zeleného vodíku se společností Messer, jedním z předních světových lídrů v oblasti průmyslových plynů.

Spolupráce se společností Messer obnáší pravidelné dodávky zeleného vodíku ve svazcích, který bude dále distribuován zejména do průmyslových podniků. Tento krok přispěje k dekarbonizaci průmyslové výroby a podpoří přechod na udržitelnější energetické technologie. 

Předmětem dodávek bude cca 400 kg zeleného vodíku měsíčně. Elektrolyzér bude produkovat vysoce kvalitní zelený vodík třídy 5.0 s minimální čistotou 99,999 % v souladu s požadavky normy ČSN ISO 14687.

Rozvoj čisté dopravy

Solar Global navíc posiluje své závazky v oblasti udržitelné energetiky díky spolupráci se Zlínským krajem, která byla nedávno stvrzena deklarací o rozvoji nízkoemisní dopravy. Součástí této iniciativy je výstavba veřejné plnicí stanice na vodík v areálu společnosti v Napajedlech, která umožní rychlé tankování vodíkem nejen pro osobní automobily, ale také pro autobusy a nákladní vozidla. 

Dalším významným partnerem této spolupráce je společnost PKV, která bude společně se Solar Global rozvíjet přenos inovativních řešení v oblasti energetických úspor, vodíkových technologií a dlouhodobé akumulace energie. 

„Komerční zahájení provozu našeho elektrolyzéru na zelený vodík je milníkem jak pro Solar Global, tak pro celé české hospodářství. Spolupráce se společností Messer je důkazem toho, že zelený vodík má nejen potenciál, ale také reálné uplatnění v průmyslu a dopravě. Spojení naší technologie a odborného know-how společnosti Messer umožní, aby se obnovitelné zdroje staly nedílnou součástí moderní ekonomiky. Jsme hrdí, že můžeme být u formování nové éry energetiky,“ uvádí Vítězslav Skopal, předseda představenstva Solar Global.

Kraj chce autobusy na vodík

Zlínský kraj už pomalu připravuje soutěž na autobusové dopravce, kteří budou jezdit v letech 2030 až 2040. Náměstek hejtmana přes dopravu Radek Doležal by chtěl, aby ze zhruba 300 klasických vozů byly už některé na vodík.

„Kolik autobusů to bude, bude záležet na tom, kolik bude plnicích stanic,“ předestřel Doležel. „Proto jsme memorandum podepsali tak brzy před soutěží na dopravce. Potřebujeme to připravit, není to jednoduché.“

V první fázi by mohlo jezdit osm až deset vodíkových autobusů po trasách, které povedou poblíž plniček. Když si kraj zadá jako podmínku soutěže vodíkové vozy, dopravci je budou muset nakoupit.

Společnost Solar Global před sedmi lety přišla na trh s bateriemi na ukládání elektrické energie z fotovoltaických elektráren. Jejich cena byla tehdy vysoká, dnes je zhruba čtvrtinová. „To samé nastane u elektrolyzérů, jejichž cena už dramaticky padá s tím, jak se ve světě začínají vyrábět ve velkém objemu,“ nastínil Skopal.