Na trh přichází první elektromobil „Made in Czechia“, který se vám rozhodně bude líbit

Odpůrci elektromobility mají proti elektromobilům velké množství argumentů. První český elektromobil z Nošovic Hyundai Kona však většinu z nich úspěšně rozbíjí. Kona se začala tento týden vyrábět a na trh jí korejská automobilka letos dodá až 30 000. Informuje o tom deník Lidové noviny.

Zdroj: Hyundai

Zdroj: Hyundai

Zahájení výroby tento týden

Včera automobilka Hyundai v závodě v Nošovicích na Frýdecko-Místecku zahájila sériovou výrobu vozu Kona Electric, prvního automobilu na elektrický pohon vyráběného v České republice. Má v plánu vyprodukovat jich tam letos 30.000. Do přípravy výroby firma investovala 1,8 miliardy korun.

 

Na zahájení výroby elektrického vozu se podnik připravoval několik měsíců a musel provést ve výrobě několik změn. „Hlavní změny v rámci výroby byly provedeny na lisovně a svařovně. Stroje se zde mění několikrát denně, aby se vyrobily různé části vozů pro modelové řady i30, Tucson a nyní i Konu Electric. Každou formu pro lisování musí být možné vyměnit během pěti minut,“ řekl mluvčí automobily Pavel Barvík.

 

Automobilka investovala do úpravy montážní linky, která musela být prodloužena o 15 metrů kvůli novému výrobnímu kroku – montáži baterií. Změny se dělaly také v procesu lakování a musel se vytvořit prostor pro skladování baterií.

 

První český elektromobil

 

Kona bude prvním elektrickým vozem masově vyráběným v České republice. Škoda Auto také chystá výrobu elektromobilů, ale ve svém závodu v Mladé Boleslavi k tomu dojde až na přelomu letošního roku.

 

Podle sdělení automobily Hyundai budou kromě tuzemska první elektromobily určeny pro významné evropské trhy, jakými jsou Německo, Francie, Nizozemsko, Norsko, Slovensko a Polsko. Na zahájení výroby tohoto modelu se slezský závod připravoval několik měsíců.

 

Kona je prvním vozem vyráběným v Nošovicích, který firma nabízí s barevně odlišnou střechou, proto musela lakovna uělat změny v procesu lakování. „Bylo potřeba odpovídajícím způsobem vybavit také linku finální montáže a speciálně proškolit zaměstnance. Speciálně pro elektromobil pak vznikla nová fáze výroby zahrnující skladování a instalaci elektrických baterií,“ uvedl Igor Barvík, mluvčí automobilky Hyundai.

 

Firma vytvořila nový sklad baterií s vlastní distribucí uvnitř závodu s automatizovanými roboty, kteří dodávají baterie na nově uspořádanou montážní linku. Baterie budou do Nošovic dodávány z Evropy, což má zaručit stabilitu dodávek s kratší vzdáleností do závodu.

 

Nošovická továrna je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. „Se zahájením výroby vozů Kona Electric v závodě společnost Hyundai dále upevňuje své postavení předního poskytovatele řešení elektromobility v Evropě. Rozšířením výroby do Evropy budeme ještě lépe schopni uspokojovat poptávku na evropském trhu,“ uvedl prezident a generální ředitel společnosti Hyundai Motor Europe Tong U-čche (Dong Woo Choi).

 

Skvělý vůz pro rodinu i podnikání

 

Hyundai Kona se na českém trhu představí se dvěma verzemi akumulátorů. Verze Eco nabízí kapacitu lithium-polymerové baterie 39,2 kWh a maximální výkon motoru 100 kW. Akumulátor verze Power nabídne 64 kW a výkon elektromotoru 150 kW, nebo-li 204 koní.

 

Vůz se dodává ve dvou úrovních výbav – Future a Ultimate. Přičemž verzi Ultimate můžete mít jen v provedení Power. Základní verze startuje na částce 899 990 Kč, nejvyšší verze, kterou máme v testu, pak vyjde na 1 279 990 Kč.

 

Verze Ultimate je vybavena prvky, které zkrátka potřebujete, třeba jako tepelné čerpadlo (slouží pro topení či klimatizování a pracuje s mnohem vyšší účinností). Naproti tomu já bych se zcela spokojil s menší sadou akumulátorů. I ta totiž nabídne dojezd až 289 km. Verze Power pak ujede na jedno nabití až 449 km.

 

Elektrická Kona představuje skvělý vůz. Stojí rozumné peníze, investice do elektromobilu se tak brzy vrátí. Nabízí dynamiku sportovních aut, řadu doplňkových funkcí a příjemně se s ní jezdí, což potvrdily testy. Vůz má slušný dojezd, takže není problém s takovým autem vyrazit na dovolenou k moři, nebo na další služební cestu. Nová elektrická Kona se tak brzy stane vozem nejen pro mnohé české rodiny, ale také se uplatní v mnohých českých firmách.