Na trh přichází nová baterie, která umožní ultra rychlé nabíjení elektromobilů

Konsorcium společnosti SAIC-GM a CATL oznámily průlom v bateriových technologii s cílem urychlit nabíjení elektromobilů. Nová baterie typu LFP (lithium-železo-fosfát) umožní ultra-rychlé nabíjení a také zvýší dojezd elektromobilu o 350 km za pouhých 10 minut.

Zdroj: SAIC_GM

Hlavní přednosti

Předností nové baterie od SAIC-GM a CATL  je využití levnější  chemie na bázi lithium-železo-fosfátového složení (LFP) a také velmi vysoká rychlost nabíjení až 6C. V praxi to znamená, že novou LFP baterii lze plně nabít za 10 minut v závislosti na výstupním výkonu nabíječky.

Tyto parametry z ní dělají nejrychleji nabíjející bateriový systém na světě. K prodloužení dojezdu o 200 km postačí pouhých 5 minut na nabíječce.

Lithium-železo-fosfátové baterie (LFP) jsou jedním z nejpopulárnějších typů akumulátorů používaných v elektromobilech. Na rozdíl od tradičních lithium-iontových (Li-Ion baterií obsahují méně vzácných prvků, jako je kobalt, proto jsou cenově dostupnějšími a ekologičtějšími. LFP baterie navíc vynikají dlouhou životností a vyšší tepelnou stabilitou, což zvyšuje bezpečnost při provozu.

Nová technologie ultra-rychlého nabíjení (6 C), kterou vyvinuly společnosti SAIC-GM a CATL,  umožňuje rychlejší přenos energie bez negativního vlivu na životnost baterie. Označení „6C“ odkazuje na poměr nabíjecího proudu k celkové kapacitě baterie. K jejím přednostem patří i menší hmotnost kabeláže díky použití vysokonapěťové architektury. Toto umožňuje použití tenčích kabelů, což přispívá ke snížení hmotnosti vozidla.

Na trhu již letos

Společnosti SAIC-GM oznámily, že novou bateriovou technologii uvedou na trh v polovině letošního roku. Použije se u 12 nových modelů elektrifikovaných vozidel.

Nová technologie baterii bude součástí platformy Ultium, která již nyní patří mezi technologické špičky. Kvazi-900V architektura je klíčem k dosažení rychlého nabíjení, protože umožňuje efektivnější přenos energie při vyšším napětí. Pro srovnání, většina současných elektromobilů používá 400V nebo 800V architekturu.

Pro běžné uživatele elektromobilů to znamená větší komfort, protože během krátké zastávky na čaj mohou svůj vůz rychle dobít a získat dojezd dostatečný na stovky kilometrů.