Na Slovensku se dokončuje nová Gigatovárna na baterie. V Česku se pouze jedná s investorem
Zacíleno na energetiku a baterie
V průběhu zasedání absolvoval ministr celkem dvanáct bilaterálních jednání se strategickými partnery z řad CEO nadnárodních korporací či ministry. Síkela se na WEF setkal také s německým vicekancléřem Robertem Habeckem a státním tajemníkem Úřadu spolkového kancléře SRN Jörgem Kukiesem, aby projednali budoucí strategická témata v energetice. Otázku výstavby GigaFactory na území České republiky projednal Síkela přímo se CEO pro osobní auta a COO Volkswagenu Thomasem Schäferem.
O výstavbě nové gigatovárny na bateriev Česku se vedou jednání již od roku 2017, kdy vhodnou lokalitu v Evropě hledala americká automobilka Tesla. Nakonec se Tesla rozhodla pro sousední Německo, kde nedaleko Berlína postavila svoji první evropskou gigatovárnu na elektromobily a baterie.
Stavba nové gigatovárny na baterie byla jedna z priorit předchozí Babišovy vlády. V této souvislosti Babišova vláda jednala zejména s automobilkou Volkswagen. Své rozhodnutí však Volkswagen odsunul až na letošní rok.
V současnosti se zmiňují dokonce 3 lokality, kde by mohla nová gigatovárna vzniknout, ale dosud není rozhodnuto o konkrétním investorovi. Největší naděje se stále upírají na německý koncern Volkswagen v rámci mladoboleslavské Škody Auto někde u Plzně. Záměr postavit svou Gigafactory už oznámila i společnost ČEZ, která chce těžit lithium v Krušných horách a zásobovat tak automobilový průmysl touto cennou surovinou.
Možná vůbec nejžhavějším z těchto kandidátů, je pak podle informací deníku Právo jihokorejská společnost LG. „LG i vzhledem k přítomnosti jihokorejských automobilek Hyundai v Nošovicích a Kia na Slovensku má zájem o Moravskoslezský kraj. Továrnu chtějí postavit co nejrychleji, ideálně už příští rok,“ cituje deník Právo svůj údajně dobře obeznámený zdroj.
Slováci již staví
Naši východní sousedé jsou ve výstavbě Gigatovárny na baterie mnohem lépe. Na Slovensku buduje bateriovou továrnu konsorcium InoBat Auto ve Voděradech nedaleko Bratislavy, na němž se podílí i ČEZ.
Na konci loňského roku s čínskou firmou Wuxi Lead podepsalo kontrakt na dodávku linky pro výrobu baterií pro elektromobily s ročním objemem až 260 tisíc sad, tedy s kapacitou 10 GWh. Společnost InoBat letos v lednu oznámila, že se blíží k zahájení výroby na Slovensku.
„Přesun výrobní linky z Číny na Slovensko jsme zahájili koncem listopadu loňského roku. Do Voderad by měla dorazit v prvním čtvrtletí letošního roku,“ říká Peter Dubovský, ředitel závodu Voderady společnosti InoBat.
„Přesun výrobní linky i její montáž ve Voderadech je velmi náročný logistický proces,“ dodává Dubovský.
Samotná přeprava zahrnuje nakládku ve výrobním závodě, přepravu do přístavu, přidělení linky, dokumentaci, nalodění, vyložení a montáž. Celkově výrobní linka urazí po lodi, silnici a železnici až 24 168 kilometrů. InoBat zvládne dokončit každý krok podle předem stanoveného harmonogramu.
Nová generace baterií
InoBat očekává, že roční kapacita linky bude 45 MWh, což umožní vysokorychlostní vrstvení a flexibilitu při výrobě různých formátů baterií. Společnost InoBat by tedy měla být schopna „ušít“ baterie zákazníkům na míru.
InoBat je zatím poněkud „tajuplný“ ohledně specifikace vyráběných baterií. V této souvislosti firma oznámila, že její baterie 4. generace již byly testovány a dodány prvnímu zákazníkovi v Německu.
V současné době vyrábí baterie společnost InoBat s externím dodavatelem a po instalaci výrobní linky bude výroba přesunuta přímo do Voderad. Výhodou čtvrté generace baterií InoBat je údajně zvýšený obsah niklu, který snížil problematický obsah manganu a kobaltu až o 50 %.
Baterie prý také obsahují vysoký podíl křemíku, což by mohlo naznačovat, že půjde o tzv. křemíkové baterie. Baterie vyvíjí také společnost InoBat ve Voeradech, kde se nachází výzkumná a vývojová část společnosti. Skládá se ze tří laboratoří, které jsou již otevřené a rozkládají se na ploše přibližně 1 000 metrů čtverečních.