Na moře vyplouvá první elektrická nákladní loď bez posádky

První nákladní loď bez posádky Yara Birkeland, která v těchto dnech vyplouvá do norských vod, přináší malou revoluci v mořské dopravě. Je to loď budoucnosti, která je poháněná pouze elektrickými bateriemi.

Zdroj: Yara International

Zdroj: Yara International

Zahájení provozu

Yara Birkeland je 80 metrů dlouhá, patnáct metrů široká a může uvézt 120 standardních nákladních kontejnerů. Norské plavidlo Yara Birkeland bude po zkušebních plavbách v příštích dnech první svého druhu v provozu.

Nová robotická loď má ukázat nové možnosti nákladní lodní dopravy a nových technologií zhruba podobně jako Space X svými lety ve vesmíru. Loď vyrobila norská firma Vard ve svých rumunských loděnicích.

Na vývoji lodi pracovala firma Yara od roku 2017. Zprovoznění lodi se zpozdilo zhruba o půl roku kvůli následkům pandemie nemoci covid-19. Mezi novátorská řešení patří také to, že k vyvážení loď nepoužívá mořskou vodu, jak je běžné, ale vlastní baterie. Loď bude mít na prvních plavbách posádku, ale pak je plánován autonomní provoz pod kontrolou pozemního centra.

První robotická bezemisní nákladní loď

„Cílem firmy Yara je přivést bezemisní loď do komerčního provozu. Budeme potom zvažovat různé modely partnerství či vlastnictví,“ uvedla firma Yara v prohlášení.

Yara Birkeland je 80 metrů dlouhá, patnáct metrů široká a může uvézt 120 standardních nákladních kontejnerů označovaných zkratkou TEU. Mezinárodní organizace pro mořskou dopravu schválila pravidla pro zkoušky bezposádkové nákladní dopravy v roce 2019.

V současnosti  se počítá s využitím takových lodí na kratší vzdálenosti. V Norsku už například funguje řada trajektů na elektrický pohon pro dopravu přes četné fjordy a je jen otázka času, kdy nebudou potřebovat posádky.

Loď Yara Birkeland začne firma Yara, která vyrábí umělá hnojiva, zkoušet na plánované trase mezi městy Heroya a Brevik a Larvik v jižním Norsku a v plně autonomním provozu by měla být během první poloviny roku 2021. Cílem je nahradit kamionovou dopravu mezi továrnami koncernu Yara ekologicky udržitelným a zároveň moderními technologiemi vybaveným strojem. Měla by časem nahradit desítky tisíc cest kamionů ročně. 

Lodní nákladní doprava je totiž zodpovědná za 2,5 procenta světových emisí skleníkových plynů. Pokud jde o dopad na životní prostředí a zdraví lidí, patří dnes používané lodní palivo mezi nejhorší ropné produkty. Pokud by se dnešní pohon lodní dopravy nezměnil, tak podle studie Mezinárodní organizace pro mořskou dopravu by do roku 2050 emise tohoto odvětví stouply o 50 až 250 procent.