Morand slibuje nabití elektromobilů do 2 minut díky unikátní bateriové technologii
Nejen rychlé nabíjení
Nová „hybridní“ technologie společnosti Morand kombinuje vlastnosti superkondenzátoru s běžnou baterií na chemické bázi. Ve výsledku tak vytváří odolný a extrémně rychle dostupný zdroj energie, který lze „doplnit“ během několika vteřin. Morand uvádí, že jeho řešení eTechnology je schopno extrémně rychlého nabíjení s větší spolehlivostí než jiné systémy pro ukládání energie.
Během testování se podařilo nabít prototyp těchto baterií na 80 % za pouhých 72 sekund, na 98 % za 120 sekund a na 100 % za 2,5 minuty při výkonu až 900 A/360 kW. Nutno podotknout, že se uvedené časy samozřejmě netýkají větších baterií s kapacitou 100 kWh a více, používaných v elektromobilech s nejdelším dojezdem.
Kromě rychlého nabíjení je nespornou výhodou hybridních baterií eTechnology firmy Morand skutečnost, že mohou nabídnout mnohem delší životnost než lithium-iontové akumulátory používané v současných elektromobilech. Výrobce uvádí, že prototyp otestoval na více než 50 000 cyklech. Technologie navíc účinně funguje i při extrémních teplotách, což u běžných baterií pro elektromobily není obvyklé.
Slibné výsledky prvního prototypu
Firmu Morand založil bývalý jezdec formule 1 a manažer týmu Benoît Morand, který hrál klíčovou roli při vývoji závodního vozu Hope Racing Oreco 01 Hybrid – vůbec prvního hybridního prototypu, který před více než deseti lety startoval v závodě 24 hodin Le Mans. Jejím cílem je uvádět a využívat technologie vyvinuté pro automobilové závody do běžného života.
Nová hybridní baterie firmy Morand o kapacitě 7,2kWh se skládá ze tří 2,4kWh modulů s napětím 400 V. V testech při nabíjení 360kW výkonem (400V/900A) se baterie 80 % kapacity nabila za pouhých 72 sekund (stěží uvěřitelných 50C).
Do dvou minut už byla tato „baterie“ nabita na 98 % a plného nabití bylo dosaženo za 2,5 minuty. Podle společnosti by měla být životnost přes 50 tisíc cyklů, což životnosti nejlepších lithiových akumulátorů řádově překonává. Laboratorní vzorky už prošly i více než 70 tisíci cykly a pořád drží.
Možná úskalí?
Podle sdělení firmy má být nová bateriová technologie odolná i vůči požáru. Společnost spolupracuje s výrobním partnerem na malosériové výrobě a plánuje zvýšit výrobu, aby byla eTechnology cenově konkurenceschopná s lithium-iontovými baterie.
Možnou „vadou na kráse“ je obvykle výrazně nižší energetická hustota v případě ultrakondenzátorů ve srovnání s běžnými lithiovými akumulátory. Toto je patrně důvod, proč Morand tuto důležitou hodnotu nezmiňuje.
Nicméně, nová bateriová technologie může najít velké uplatnění v aplikacích jako jsou elektrokola, malá robotická vozítka nebo v dronech. Využití by ale mohla najít i pro rychlé ukládání energie v těžkých dopravních prostředcích (vlaky, zemědělská technika).