Ministr Havlíček: V bateriích nesmíme být závislí na Číně. Je žádoucí zvážit podporu i tuzemské výrobě baterií

Evropě hrozí, že se v elektromobilitě stane rukojímím Číny. To se týká i Česka, kde má do roku 2030 by v Česku mělo jezdit 250 tisíc elektromobilů. Uvedl to včera v rozhovoru pro deník E15 ministra průmyslu a obchodu Karel Havlíček.


MPO


Nežádoucí závislost na Číně

Česká republika chystá nové investice do rozvoje elektromobility. K tomu se podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka nutné vybudovat síť asi 25 tisíc nabíjecích stanic. Část z nich vybuduje stát, část soukromí investoři.

„Premiér Babiš a další odborníci ale mají obavu, aby stát své investice do elektromibility nepřepískl. Jeho úlohou není podporovat jen jednu oblast a konkrétní producenty, ale vytvořit takový ekosystém, který by podpořil i výrobce vodíkových a LPG pohonů či hybridů,“ řekl ministr Havlíček.

Již na konci roku 2018 koncern Volkswagen, největší výrobce aut v Evropě, oznámil, že v roce 2026 uvede na trh poslední řadu vozidel, která bude poháněná spalovacím motorem. V budoucnosti bude firma se soustředí se už jen na výrobu aut bez emisí, tj. bez emisí.

Německý výrobce tím jen potvrdil, že to s přechodem na elektromobilitu myslí vážně. Už předtím v polovině listopadu na plánovací schůzi oznámil, že v příštích pěti letech z celkových firemních investic půjde třetina, tedy 44 miliard eur, do elektromobility, samořiditelných aut a digitalizace. Na elektromobilitu z této částky připadne 30 miliard eur.

Trhu s bateriemi do elektroaut však v současnosti dominují čínské, korejské a japonské firmy – a vstup nové, v oboru teprve začínající německé firmy bude těžký. Navíc, asijské společnosti mají velký náskok: už nyní dodávají baterie ve velkém a jsou schopné zaplavit trh levými výrobky a jakoukoli konkurenci účinně zastavit.

Toto představuje vážnou hrozbu i pro evropský automobilový trh, který se v souvislosti s nástupem elektromobility bez baterii neobejde.

Elektromobilita jako trend

Podle ministra Havlíčku je nutné elektromobilitu vnímat jako nový trend v dopravě. Týká se to i největšího tuzemského výrobce automobilů Škoda Auto.

„Úloha státu není podporovat jednotlivé výrobce automobilů, ale vytvořit u nás nutnou infrastrukturu. Tím se u nás zajistí, že elektromobily se nebudou pouze vyrábět, ale i využívat,“ řekl Havlíček. „Na trhu pak je, aby si řekl kolik elektromobilů se u nás bude prodávat. Stát je tu od toho, aby vybudoval nejen potřebnou infrastrukturu, ale připravil na to i distribuční síť a také chytrá města,“ zdůraznil Havlíček.

Novou síť bude částečně spolufinancovat stát, a částečně pak soukromí investoři. Do roku 2030 se tak u nás musí postavit cca 20-25 tisíc dobíjecích stanic pro elektromobily. Podle vývoje trhu elektromobility se průběžně bude přizpůsobovat rozvoji trhu.

Jak to bude s bateriemi?

Společnost CATL, největší výrobce baterii na světě, v současnosti v německém Erfurtu investuje masívně do výstavbu nové továrny s kapacitou až 100 GWh. 

„Toto je více než trojnásobek toho, co Elon Musk staví v USA. Jasně se tak jeví, že Čína buduje masívní výrobní bateriovou kapacitu uprostřed hlavního automobilového trhu na světě v Německu,“ konstatoval Havlíček.

V této souvislosti je nutné se zabývat tím, abychom se v bateriích nestáli závislí na Číně. „Ve výrobě baterií bychom se neměli stát závislými na Číně. Proto bychom i u nás měli zvažovat výstavbu obřích továren na baterii v Česku,“ dodal Havlíček.

Rozvoj elektromobility i baterií jde ruku v ruce i s emisemi. „V budoucnosti se bude zlepšovat kvalita elektromobilu, a to bude mít přímý dopad na emise. Při dojezdu elektromobilů nad 120 000 km ročně se elektromobil stává pro dopravu lepším řešením než auta se spalovacími motory,“ uzavřel Havlíček.