Ministr Havlíček: Rozvoj zelené elektromobility, akumulátorů v kombinaci s fotovoltaickým Carporty budeme dále podporovat

Vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček minulý pátek prohlásil, že vláda má dostatečné zdroje na podporu výstavby veřejných i domácích nabíjecích stanic pro elektromobily. Jejich instalace bude vláda podporovat i v kombinaci s akumulací či fotovoltaickými carporty následujících 10 let.

 

Zdroj: MPO

Zdroj: MPO

Podpora zelené elektromobility

Podle Havlíčka je podpora elektromobility v České republice otázkou nejen toho, co tady budeme vyrábět, ale také zájmu lidí o nákup elektrických vozů. „Je na rozhodnutí Škodovky, kolik bude vyrábět elektromobilů. Naší povinností je vytvořit infrastrukturu,“ řekl Havlíček v rozhovoru pro noviny Deník.

Havlíček dále potvrdil, že stát má vyčleněné dostatečné zdroje na stavbu veřejných elektrodobíječek, ale i na podporu soukromého sektoru, který investuje do akumulátorů a setů pro domácnosti.

„To je program na příštích deset let. Ovšem samy automobilky musejí říct, kterou cestou půjdou. Volkskwagen razí klasickou cestu bateriových elektromobilů, Huyndai a Toyota si myslí, že to bude hodně o vodíku,“ zdůrazňuje Havlíček.

Některé automobilky stále investují do klasických motorů na bázi fosilních paliv, takže je tu několik směrů, a stát nemůže určovat, který je ten pravý.

„Odmítám pseudocestu, kterou se vydalo Norsko, když ukazuje, kudy se má průmysl ubírat. Rozhodovat má spotřebitel a výrobci musejí o jeho přízeň soutěžit. My řádově do roku 2030 zvládneme zhruba 250 tisíc elektromobilů, ale uvědomme si, že tu stále máme 5,5 milionu běžných aut,“ dodává Havlíček na adresu elektromobility.

 

Důraz na rozvoj jádra o obnovitelných zdrojů

Podle Havlíčka Česko ročně investuje šest miliard do energetické infrastruktury, a proto máme jednu z nejlepších přenosových soustav v Evropě. „To je obrovská služba domácnostem, průmyslu, státním organizacím,“ dodává Havlíček.

Další prioritou vlády je výstavba nových jaderných zdrojů. Zahájení výstavby nové  jaderné elektrárny v Dukovanech je otázkou pěti let, poté co budou dokončeny veškeré představební práce. „Máme připravený zákon, smlouvy s ČEZ, finanční, dodavatelský a investiční model,“ upřesňuje Havlíček.

Pokud se jedná o ekologické ambice EU, pak podle Havlíčka musí být realistické a brát ohled na specifickou hospodářskou a energetickou strukturu každé země.

„Nemůže se to brát šmahem a povinně všem členským státům nařídit, že v roce 2030 budou na 55 procentech klimatické dohody z Paříže. Česko by takový závazek nezvládlo. Uznáváme zvolený cíl jako správný, ale musí být rozložen do delšího časového úseku,“ říká Havlíček

Při realizaci Nového zeleného údělu EU se musí vycházet z toho, že 60 procent teplárenství a 45 procent energetiky je v ČR vázáno na uhlí. „Budeme snižovat závislost na uhlí a nahrazovat ho jádrem a obnovitelnými zdroji, ale za deset let to nestihneme,“ uzavírá Havlíček.