Mercedes nabízí revoluční lak, který umoží ujet na slunce až 20 000 km ročně

Zdroj: Mercedes
Nový koncept
Elektrický koncept Vision Iconic od Mercedesu je něčím mezi art decem, batmobilem a sci-fi fantazií ze světa, kde šejkové místo nafty tankují sluneční svit. Jeho speciální povrch karoserie totiž funguje jako fotovoltaická elektrárna.
Unikátní koncept značky Mercedes-Benz připomíná svým designem veterána z třicátých let minulého století. Dlouhá kapota odkazuje na vzhled předválečných luxusních modelů S Barker Tourer, zatímco osvětlená mohutná přední maska napodobuje mřížky chladiče u generace W108 a W111. Nechybí ani podsvícená trojcípá hvězda na kapotě. Zezadu se pak podobá sportovnímu modelu 300 SL.
Ikonická maska chladiče byla poprvé představena na zcela novém elektrickém modelu GLC a staví na ní i koncept Vision Iconic, který však umí zaujmout i řadou dalších věcí. Třeba speciálním lakem, který dokáže dodat ročně energii pro ujetí 12 až 20 tisíc kilometrů!
Lak vyrábí solární energii
Fotovoltaické systémy na střechách budov i rodinných domů rostou jako houby po dešti. Tento trend se začíná rozšiřovat i v případě osobních automobilů, u nichž dokáže zajistit příkon pro vytápění nebo chlazení interiéru. A elektrifikovaná auta představují ideální prostředek pro využití solárních panelů.
Mercedes Benz Vision Iconic má jedinečně navržený černý lak, jelikož funguje jako zdroj dobíjení baterie skrz solární energii. Výrobci chtějí technologii na karoserii nanést jako tenkou pastu.
„Za ideálních podmínek dokáže středně velké SUV s tímto lakem ročně vyrobit energii k ujetí vzdálenosti až 12 400 kilometrů,“ uvedli zástupci společnosti. Doplnili, že solární články v laku jsou podobně účinné jako většina současných spotřebitelských solárních panelů.
Celá karoserie konceptu Vision Iconic má fotovoltaický povrch, který dokáže generovat energii ze slunce. Zcela nový typ nátěru je založený na nanočásticích a umožňuje průchod 94 % sluneční energie k solární vrstvě, která se nachází mezi karoserií a barevným lakem.
Tato technologie se jeví jako efektivní řešení pro prodloužení dojezdu na elektřinu a méně zastávek na nabíjení. Sluneční energie může být využita přímo k jízdě nebo uložena do baterie, když vozidlo stojí. Fotovoltaická vrstva je extrémně tenká – pouhých 5 mikrometrů. Je tedy výrazně tenčí než lidský vlas. A je i velmi lehká, neboť metr čtvereční váží pouhých 50 gramů.
Umělá inteligence jako pomocník
Jelikož automatizované řízení znamená i vyšší energetické požadavky, inženýři se snažili najít způsob, jak v této oblasti ušetřit. Pomoci může výkonná umělá inteligence napodobující fungování lidského mozku.
Výpočty neuronové sítě mohou být výrazně energeticky účinnější i rychlejší. „Neuronová síť může snížit energetické nároky na zpracování dat v automatizovaném řízení až o devadesát procent ve srovnání se současnými systémy,“ uvedli zástupci společnosti.
Díky AI auto dokáže také lépe rozpoznávat dopravní značky, jízdní pruhy i ostatní auta či lidi na silnicích. Díky tomu lépe zareaguje na nečekané události, a to i za horší viditelnosti. Ve srovnání se současnými systémy může být až desetkrát účinnější.