Mercedes-Benz vyvíjí solární nátěr pro auta. Umožní dojezd 12 000 km ročně
Nový fotovoltaický nátěr
U elektromobilů je stále velkým problémem nabíjení a relativně krátký dojezd. Automobilka Mercedes-Benz vyvíjí řešení, které by mohlo výrazně pomocí při každodenním dojíždění. Vyvíjí totiž speciální fotovoltaický nátěr (lak), který lze nanést na libovolný podklad a její součástí je nový typ barvy na bázi nanočástic, který propouští až 94 procent slunečního světla.
Speciální lak se skládá z pastovitých solárních článků. Jsou tenčí než lidský vlas, váží pouhých 50 gramů na metr čtvereční a dokáží vyrobit překvapivé množství energie.
Solární nátěr, který dosahuje aktuálně srovnatelné účinnosti kolem 20 %, což je téměř stejně jako běžné fotovoltaické panely, má ovšem proti nim řadu velkých výhod. Především může snadno pokrýt celý povrch karoserie a je mnohem flexibilnější. Stačí totiž nanést vrstvu o tloušťce 5 mikrometrů, která váží pouhých 50 g/m2.
Smysluplné řešení
Díky aplikaci speciálního nátěru lze dosáhnout mnohem větší účinné plochy. Povrch lakovaných dílů dnešního velkého SUV totiž měří kolem 11 m2, které by šlo prakticky beze zbytku využít. Středně velké SUV s plochou 118,4 čtverečních stop (10,9 m2) by podle Mercedesu mohlo díky tomuto nátěru za ideálních podmínek ročně získat energii pro ujetí 7456 mil (necelých 12 tisíc km).
Mercedes uvádí, že průměrný řidič ve Stuttgartu najede 32 mil (51,5 km) denně a toto řešení by mohlo v průměru pokrýt 62 % tohoto nájezdu. V zimě by to byl zlomek, v létě naopak více.
Fotovoltaický nátěr by měl být trvale aktivní a starat se o neustálé napájení trakční baterie. To by ve výsledku mělo zajišťovat průběžné nabíjení vozu, který by při slunných dnech potřeboval na nabíječku mnohem méně často než doposud.
Podle sdělení automobilky solární nátěr pro elektromobily se však vyznačuje nejen mimořádnou účinností. Při vývoji byly zohledněny také aspekty ochrany přírody. „Neobsahuje vzácné zeminy, neobsahuje křemík a skládá se pouze z netoxických a snadno dostupných surovin. Lze jej snadno recyklovat a výroba je podstatně levnější než u běžných solárních modulů,“ zdůrazňují zástupci automobilky.
Než však budou první vozidla reálně vybavena tímto pokročilým nátěrem, bude to ještě nějaký rok trvat. Vývojové týmy Mercedesu v současné době pracují na tom, aby solární lak bylo možné použít na všech površích elektromobilu bez ohledu na úhel sklonu nebo tvar částí vozidla.