Martin Jahn (Škoda): O výstavbě gigatovárny na baterie v Česku se rozhodne do konce roku. Bude jí pohánět zelená energie

Největší česká automobilka sází na elektroauta. Do roku 2030 hodlá Škoda prodávat v Evropě 50-70%  na elektřinu. Chystá proto i strategickou investici do nové velké továrny (tzv. Gigafactory) na baterie. Kdy se projekt začne realizovat?

Zdroj: BASF

Rozhodnutí padne do konce roku

Stát před několika týdny podepsal s energetickou společností ČEZ memorandum, které je předpokladem ke vzniku gigafactory na baterie v Česku. Na projektu intenzívně pracuje tým lidí z Ministerstva průmyslu a obchodu a také experti z energetické společnosti ČEZ.

Do projektu je také intenzivně zapojena mladoboleslavská automobilka Škoda. „Jak jsme už několikrát říkali, rozhodnutí ohledně stavba gigatovárny na baterie by mělo padnout v rámci měsíců někdy okolo konce letošního roku. Dřív to nebude, je to poměrně komplikovaná záležitost a velká investice,“ říká v rozhovoru pro deník Lidové noviny (LN), člen představenstva Škody Martin Jahn, zodpovědný za prodej a marketing.

Výstavba nové gigatovárny na baterie je velmi náročná a komplikovaná záležitost z pohledu technologií a logistického zázemí. „Je to opravdu komplexní záležitost. A je naprosto běžné, že se o takovéto investici rozhoduje až rok. Vím ještě z dob CzechInvestu, že jen výběr lokality trvá poměrně dlouho. Není mnoho pozemků, na nichž je možné takový závod postavit,“ dodává Jahn.

Energii zajistí obnovitelné zdroje

Podle Jahna bude nová gigatovárna na baterie napájena zelenou energií. „Výroba baterií vyžaduje využití čisté energie. Je logické, že by energie pro takovýto závod měla být dodávána z obnovitelných zdrojů,“ konstatuje Jahn.

Bateriové články představují srdce elektromobilu. Takže by pro celý český automobilový průmysl bylo dobré, aby výroba bateriových článků byla právě v naší zemi. O definitivním rozhodnutí o výstavbě nové gigatovárny na baterie v Česku bude rozhodovat vedení koncernu Volkswagen, které si bude vybírat z několika nabídek od zemí ve střední a východní Evropě.

„Snažíme, aby česká nabídka byla co nejatraktivnější. Byl by to velmi dobrý signál jak pro Škodu Auto, tak pro celou Českou republiku, že jsme dokončili zahájení transformace automobilového průmyslu na elektromobilitu,“ zdůraznil Jahn.

Experti očekávají, že na výstavbu gigatovárny na baterie bude navazovat celý výrobní řetězce  v oblasti bateriového průmyslu. „Předpokládáme, že kolem výroby baterií bude vybudován celý průmyslový park dodavatelů komponent či surovin. Nejen pro Česko – šlo by o automobilový hub pro celou oblast střední Evropy,“ uzavřel Jahn.