Maďarsko se stává největší evropskou základnou na výrobu baterií

Korejský výrobce baterií SK Innovation, i přes loňskou ztrátu způsobenou pandemií COVID-19 ve výši téměř 2 mld., plánuje v Maďarsku koncem tohoto roku zahájení/p>

Zdroj: BASF

 

Nové investice

Díky investici na zelené louce o rozloze 70h a ve výši 2,29 miliardy USD má v maďarské Iváncse vzniknout největší evropská továrna společnosti s plánovanou roční kapacitou 30 GWh. Zároveň dojde k vytvoření téměř 2 500 nových pracovních míst.

SK Innovation v současné době provozuje již v Komáromu dva závody na výrobu baterií. První závod má roční kapacitu 7,5 GWh. Jeho výstavba byla dokončena v r. 2019. V provozu je také závod č. 2 s roční kapacitou 9,8 GWh s cílem zahájit masovou výrobu od 1. čtvrtletí roku 2022.

SK Innovation zároveň agresivně investuje do výrobních zařízení také v Číně a Spojených státech. Společnost plánuje do roku 2025 rozšířit svoji globální kapacitu na 125 GWh ročně, z čehož významnou část bude zajišťovat právě kapacita maďarských závodů. Vzhledem k průměrnému výkonu 70 kWh a efektivnímu dojezdu 400 km na vozidlo, zajistí továrna v Iváncse výrobu 430 000 elektromobilů/rok.

Kromě závodů SK Innovation je v maďarském Gödu od r. 2018 v provozu další korejský závod společnosti Samsung SDI, který zde přestavěl svoji továrnu na plazmové zobrazovací panely (PDP) na továrnu na baterie. Dvě jeho výrobní linky s celkovou kapacitou 2,5 GWh a 7,5 GWh dodávají autobaterie pro vozy BMWVolkswagen a Volvo Trucks. Společnost Samsung SDI oznámila, že zde chce v budoucnu ztrojnásobit produkci.

Růst poptávky

Díky rychlému vývoji se v krátkém čase kapacita výroby jihokorejského giganta automobilových baterií znásobí, a proto se dá očekávat, že v příštích letech získá velké uznání Maďarsko za svoji roli, kterou v rozvoji oblasti elektrické mobility zastává.

Bohužel ČR na svoji roli ve hře v této dynamicky se rozvíjející oblasti stále čeká. Jen v Evropě Korejci očekávají, že do roku 2025 vzroste poptávka ze 41 GWh na 256 GWh.

Silná korejská pozice na světovém trhu

Společný podíl tří korejských společností LG Energy Solution, Samsung SDI a SK Innovation na světovém trhu s bateriemi do elektromobilů dosáhl dle hodnocení SNE Research v loňském roce 34,7 %.

První místo v jednotlivcích náleží s 24% podílem světového trhu čínské společnosti CATL.

Druhé místo patří LG Energy Solution s 23,5% podílem na světovém trhu s EV bateriemi. Roční kapacita společnosti zaznamenala 171,5% meziroční nárůst a dosáhla 33 GWh. Baterie vyráběné LG Energy Solution jsou používány v modelu Tesla pro čínský trh a dále pak ve vozech Renault Zoe a Volkwagen ID.3.

Třetí příčka připadá japonské společnosti Panasonic s 18,5%. Ta však zaznamenala meziroční pokles produkce o 8,2 %.

Další čínský výrobce BYD drží čtvrté místo s celosvětovým podílem 6,7 %.Na pátém místě se nachází korejský Samsung SDI s podílem 5,8 % a roční kapacitou s 8,2 GWh. Baterie společnosti se dodávají do vozů Audi e-tron, Ford Kuga a Volkswagen Passat GTE.

Celosvětově šesté místo s podílem 5,4 % patří v úvodu již zmiňovanému SK Innovations, který dodává baterie do vozů Hyundai Kona Electric a Kia Niro.

 Autor: Pavel Kalina, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Soulu