Konec závislosti na Kongu: Svolt představil první sériově vyráběnou bezkobaltovou baterii

Čínská společnost Svolt, která je součástí koncernu Great Wall, na konci srpna představila nový bezkobaltový akumulátor na bázi Li-Ion, který jako první vyrábí v masovém měřítku. Podobnou strategií následuje i americký automobilka Tesla, která ve vém vozu Model 3 používá baterie obsahující pouze 3 procenta kobaltu.

Zdroj: Svolt

Masová výroba

Jak informovala společnost Svolt její nová bezkobaltová baterie se představila v modelu ORA Cherry Cat. Využívá chemii LNMO (lithium-nikl-mangan-oxid) s tím, že by vozu měla poskytnout dojezd 450 km podle WLTP.

Podle výrobce by měla vydržet 1,2 milionu kilometrů s očekávanou životností až 15 let, případně až 1 500 nabíjecích cyklů se 70–80 % zůstatkové kapacity. Při energetické hustotě 145 Wh/kg by baterie měla vážit 458 kg.

Další vylepšení bezkobaltové baterie

Nová bezkobaltová baterie společnosti Svolt již prošla předepsanými výkonnostními i bezpečnostními testy, které údajně splnila s velkou rezervou.

V budoucnosti Svolt plánuje další vylepšení nové bateriové technologie. Cílem firmy je dosáhnout až na 170 Wh/kg a celkovou kapacitu až 82,5 kWh s dojezdem přes 600 km a zrychlením 0–100 km/h pod 5 sekund.

Hlavní předností je „nulový obsah“ kobaltu, který je už nyní strategickou a velice drahou surovinou a očekává se, že již v roce 2026 ho bude na trhu nedostatek. To je zásadní důvod, proč se přední světoví výrobci baterií snaží snížit obsah kobaltu v lithium-iontových bateriích.

Navíc, většina kobaltu (přes 60 procent) se nyní těží v africkém Kongu, v jedné z nejchudších a nejméně stabilních zemí na světě, kde často v místních dolech pracují děti.

Výroba v Německu

Čínská společnost Svolt patří k největším světovým výrobcům baterií. Nový typ baterie se má vyrábět v Sársku v Německu. Zde Svolt dokončuje novou továrnu v hodnotě 2 miliard euro s roční kapacitou 24 GWh.

Nové LNMO baterie od Svolt mají být cenově dostupnější, ekologičtější a mají delší životnost. Podle sdělení výrobce mají nové baterie nejen oproti stávajícím lithiovým bateriím nejen vyšší výkon, ale také i nižší tendenci k požáru.

Jedním z odběratelů je koncern PSA a pravděpodobně také koncern Volkswagen. První z nových bez kobaltových baterií bude totiž rozměrově kompatibilní s modulární platformou MEB, kterou vyvinul právě německý Volkswagen. A kterou využívají i elektrické automobily koncernových značek, včetně mladoboleslavské automobilky Škoda Auto.