Konec partnerství: Tesla si panely bude vyrábět sama. Panasonic má smůlu

Americká společnost Tesla dlouhodobě spolupracuje s japonskou společností Panasonic ve výrobě baterií a solárních panelů. Budoucnost tohoto partnerství je však ohrožena, jelikož Tesla se chce ve výrobě osamostatnit.

Zdroj: Tesla

Zdroj: Tesla

 

Důraz na vlastní vývoj

 

Podle informací japonského deníku Nikkei se již Tesla dohodla se společností Panasonic, že si každý založí svoji značku na výrobu solárních článků. Spolupráce na EV bateriích prozatím setrvává.

 

Panasonic se již nebude finančně, ani jinak podílet na výrobě solárních článků a panelů ve druhé gigatovárně Tesly v Buffalo ve státě New York. Panasonic to potvrdil ve své nedávné tiskově zprávě.

 

Dva dlouhodobí partneři Tesla a Panasonic se tak rozcházejí při jednom ze svých projektů. Panasonic však potvrdil, že hodlá dále s Teslou spolupracovat na vývoji a výrobě baterií. Spolupráce obou společností tak pokračuje v rámci první gigatovárny v Nevadě.Podle dostupných informací však Tesla disponuje dostatečnou kapacitou, aby si v případě potřeby vyráběla své EV baterie také naprosto sama.

 

Konec spolupráce se společností Panasonic se však nemusí negativně odrazit na produkci solárních článků a panelů Tesly v gigatovárně v Buffalo. Tesla se netají tím, že pracuje na výrobě a prodeji svých solárních článků vypadajících jako běžná břidlicová střecha. Tyto články totiž nepocházejí od Panasonicu, ale od jiného dodavatele z Číny.

 

Tesla získala od americké vlády dotace ve výši 750 milionů dolarů na svůj projekt druhé gigatovárny v Buffalo. Na oplátku se zavázala utratit během deseti let ve státě 5 miliard dolarů a zaměstnat dalších 1 460 zaměstnanců v továrně v Buffalu. Při nedodržení této skromné podmínky by samozřejmě následovala penalizace v řádech desítek milionů dolarů.

Nejisté vyhlídky

 

Panasonic i Tesla sice deklarují další zájem na spolupráci v oblasti baterií v rámci první gigatovárny. V dubnu minulého roku však Panasonic pozastavil své investice do rozšíření této továrny. Společný podnik měl v plánu výrazně navýšit kapacity ze současných produkovaných přibližně 35 GWh na 54 GWh v roce 2020.

 

Tesla současně pracuje na vývoji nové generace lithiových bateriových článků. Jejich hlavní předností má být zejména dlouhá životnost a schopnost rychlého nabití. Tyto baterie pak budou mít zejména uplatnění v robotických elektromobilech.

 

Vývoj by měl probíhat v utajené laboratoři poblíž továrny ve Fremontu, přičemž původně byly laboratoře situovány přímo v tovární hale fremontského závodu. Na vývoji se podílí hned několik týmů pracovníků, kteří pracují na různých verzích článků.

 

V nedávném sdělení šéf Tesly Elon Musk prozradil, že již v dubnu představí nové baterie na tzv. Tesla Battery Day. S ohledem na strategický zájem a důraz Tesly na vlastní vývoj a výrobu baterií lze očekávat spíše negativní reakci ze strany japonského gigantu Panasonic. Je tedy možné, že v budoucnu se tyto společnosti rozejdou definitivně.