Konec asijského monopolu: Evropa investuje do výstavbu obřích gigatováren na baterie. Jedná z nich se rodí i v Česku

Evropskému automobilovému průmyslu s nástupem elektromobility hrozí velký průšvih. Tím je extrémně velká závislost na dodávkách bateriových článků z Asie. Tento problém hodná vyřešit Německo tím, že vytvoří novou evropskou Gigatovárnu na baterie s účastí velkých koncernů jako je BMW, BASF, Varta.

A123 Systems


Dalším nadějným bateriovým projektem  je německo-francouzské konsorcium, ve kterém jsou automobilky Peugeot a Opel, jež patří do skupiny PSA. Účastní se i francouzský výrobce baterií Saft, který má výrobní závod v České republice.

O perspektivách rozvoje bateriového průmyslu budou diskutovat přední experti na konferenci Smart Energy Forum v Praze dne 19. listopadu 2019.

Německá protiofenzíva

V Asii se  v současnosti vyrábí téměř 3x více baterií, než ve zbytku světa. Většinu svých baterií chtějí Asiaté využít pro svá elektrické auta a bateriové úložiště. Co na to zbytek světa?

Již v roce 2017 eurokomisař Maroš Ševčovič oznámil plán, jak se zbavit závislosti na dodávkách bateriových komponentů z Asie. Nový projekt pod názvem Evropská bateriová aliance  má v budoucnosti  vyústit ve stavbu několika nových gigatováren na výrobu baterií během následujících několika let. 

Za účelem podpory výroby baterii loni v říjnu vznikla nová evropská iniciativa EU Battery Alliance (EUBA), do které se zapojila přední vědecké instituce a průmyslové podniky za podpory Evropské komise, Evropské investiční banky a jednotlivých členských států unie.

Nyní taktovka v „bateriové protiofenzívě“ přebírá zřejmě Německo. Podle informací webu Manager Magazin totiž německý ministr hospodářství Peter Altmaier oznámil vytvoření nové skupiny devíti zemí EU, jejímž cílem je výroba lithium-iontových bateriový článků. Do podpory výroby baterií hodlá Německo formou dotací investovat miliardu euro.

Podobný projekt oznámila na jaře německá automobilka Volkswagen. Za účelem výstavby nové továrny na výrobu bateriových článků s německý gigant spojil se švédským startupem Northvolt AB, který již buduje novou továrnu na bateriové články ve Švédsku. Obě společnosti spolu plánují vystavět továrnu na výrobu bateriových článků nedaleko města Slazgitteru ve spolkové zemi Dolní Sasko. Výroba by pak měla být spuštěna podle plánů na konci roku 2023 či začátkem 2024.

Projekty důležitého evropského zájmu

Evropa ve výrobě baterií oproti Asii zaspala. Teď se snaží svůj hendikep smazat. Proto vznikají v několika zemích podobné projekty na výstavbu velkých bateriových továren. 

Většina těchto nových iniciativ vzniká v Evropské unii jako tzv.  důležité projekty společného evropského zájmu (IPCEI). Hlavním cílem IPCEI je snaha o to, aby státní podpora otevřela dveře pro další investice soukromého sektoru. V současnosti se jedná o projektu IPCEI baterie.

V současnosti se v Evropě vyrábí necelá tři procenta světové produkce baterií, 86 procent výroby připadá na asijské země. Nyní německé firmy hodlají tento poměr změnit v rámci nových  „bateriových iniciativách“. Evropské firmy tak chtějí konkurovat čínskému výrobci CATL a korejským LG Chem a Samsung, které své továrny začínají stavět v Evropě. 

Šance i pro Českou republiku

Lithiové bateriové články se ve velkém rozsahu v Česku zatím nevyrábějí. Ale tato situace se může brzy změnit díky společnosti HE3DA, která na Karvinsku buduje první velkou továrnu na výrobu lithiových baterií.

HE3DA má již pro svůj projekt bateriové Gigatovárny zajištěno financování, dodávky výrobních technologií úspěšně pokračují. „V současnosti pracujeme na kompletaci výrobních zařízení a jejich instalaci. Na podzim hodláme dokončit instalaci výrobní technologie, uvedeme vše do provozu do Vánoc, kdy hodláme spustit zkušební výrobu. Zatím všechny termíny plníme,“ prohlásil nedávno Radomíre Pruse, který je hlavní architekt a investor v projektu.

Pokud hodlá být Evropa dlouhodobě nezávislá na „bateriovém diktátu“ asijských výrobců, pak jedinou cestou má být výstavba nových obřích továren na baterie. „Evropě jich potřebujeme alespoň dvacet, abychom pokryli poptávku po bateriích, která bude prudce narůstat,“ říká Maroš Šefčovič, místopředseda Evropské komise a komisař pro energetickou unii.

Poptávka po baterií pro elektromobily a bateriové úložiště pro zelenou energie bude rozhodně stoupat. Podle predikce poradenské společnosti McKinsey se má poptávka po bateriích pro elektromobily vyráběné v EU zvýšit do roku 2040 na 1200 gigawatthodin ročně. To by znamenalo postavit celkem 80 velkých továren s průměrným výstupem 15 gigawatthodin ročně. 

O perspektivách rozvoje bateriového průmyslu budou diskutovat přední experti na konferenci Smart Energy Forum v Praze dne 19. listopadu 2019.