Komplexní systém recyklace baterií se připravuje ve Finsku

Společnosti Fortum, BASF a Nornickel oznámily, že ve finském městě Harjavalta připravují projekt pokročilé recyklace Li-ion baterií. Cílem projektu je recyklovat vysloužilé Li-Ion baterie a extrahovat z nich kovy jako je nikl, kobalt či mangan. Ty pak půjdou znovu do oběhu, čímž se sníží nároky na jejich novou těžbu.

Zdroj: Wikipedia

Zdroj: Wikipedia

 

 

První továrna na recyklaci lithiových baterií

 

Společnost BASF již v roce 2019 oznámila, že  plánuje výstavbu továren zaměřených na bateriové materiály v Evropě. Spolupráce všech tří společností je velmi úzká. BASF staví ve městě Harjavalta svou první továrnu na výrobu katodových materiálů pro evropský automobilový trh. 

 

Fortum, finská energetická společnost, nedávno díky akvizici společnosti Crisolteq dokázala zvýšit recyklovatelnost li-ion baterií z 50 % na 80 %. Ruská společnost Norilsk Nickel (Nornickel) má poblíž nové továrny Basf niklovou a kobaltovou rafinérii. Basf podepsal dlouhodobou tržní dohodu se společností Nornickel o dodávce klíčových surovin.

 

„Součinnost společností BASF a Nornickel vytváří platformu, která propojí potenciál a úsilí dvou lídrů v oblasti produkce surovin, technologií i výroby bateriových materiálů a BASF umožní bezkonkurenční přístup k niklu a kobaltu. BASF se tím přibližuje dosažení své vize: nárůst dojezdové vzdálenosti elektromobilu na jedno nabití ze stávajících 300 na 600 km, poloviční velikost baterie při dvojnásobné životnosti a snížení doby nabíjení na 15 minut, to vše do roku 2025,“ vypočítává Jeffrey Lou, Senior Vice President Battery Materials společnosti BASF.

 

Sergej Batechin, Senior Vice President pro prodej, nákup a inovace společnosti Nornickel, k tomu doplňuje: „Uzavření dohody s BASF nás velmi těší. Tvoří totiž důležitý prvek širší strategie společnosti Nornickel, jež chce hrát zásadní roli na globálním trhu s bateriovými materiály.“

 

Projekt je součásti Bateriové aliance EU

 

Výstavba provozu v Harjavaltě je součástí vícefázového investičního plánu ve výši 400 milionů eur, který BASF oznámila v loňském roce. BASF jeho prostřednictvím podporuje agendu EU v otázce akumulace energie.

 

„Pokud by evropské firmy do elektromobility neinvestovaly, zřejmě by promarnily podobnou příležitost, jako nabízely v 80. letech počítače, v 90. letech internet a v minulém desetiletí solárními panely. Statistiky výrobců hovoří jasně: prodej elektromobilů za prvních šest měsíců letošního roku meziročně vzrostl prakticky ve všech zemích EU v řádu desítek až stovek procent, průměrný nárůst za celou Unii činí 40,3 %,“ zdůrazňuje jednatel BASF spol. s r.o. Filip Dvořák.

 

„Loni v říjnu proto viceprezident Evropské komise Maroš Šefčovič inicioval vznik bateriové aliance a do tohoto projektu přizval rovněž BASF. Tato aliance má Evropě zabezpečit konkurenceschopnost a třetinový podíl na globálním trhu s bateriemi, a to i s přispěním BASF,“ dodává Filip Dvořák.

 

Komponenty pro statisíce elektromobilů

 

Investice do závodu v Harjavaltě dále staví na tamtéž spuštěné pilotní fázi produkce bateriových materiálů. Zahájení plného provozu, jež se předpokládá na konci roku 2020, zajistí dodávku bateriových materiálů pro přibližně 300 000 elektromobilů ročně.

 

„Nový závod v Harjavaltě využije energii z místních obnovitelných zdrojů, mezi něž se řadí voda, vítr a biomasa. Tento zdánlivý detail má zásadní význam: v BASF si uvědomujeme, že pouze šetrně získané energie dá vzniknout ekologicky šetrné mobilitě,“ upřesňuje Filip Dvořák.