Komerční banka na cestě za uhlíkovou neutralitou
Zodpovědný přístup k podnikání
Banka se rozhodla postupně obměnit svůj vozový park na elektrický před pěti lety, kdy do jejího čela přišel generální ředitel Jan Juchelka. „Sám šel příkladem a v elektrickém autě začal jezdit. Hodně tak pomohl překonat předsudky a mýty, kterých mezi lidmi pochopitelně nebylo málo,“ říká Tomáš Talaš, manažer útvaru zaměstnaneckých služeb, který se o firemní flotilu v Komerční bance stará.
Loni se pak vedení banky rozhodlo elektrifikovat i ona poolová auta. Od letošního října tedy tuto část flotily tvoří 131 vozů ŠKODA ENYAQ iV. Zhruba polovina už jich slouží několik měsíců, další část právě dorazila. V poolové části zůstávají pouze dvě auta se spalovacím motorem na delší cesty.
„Komerční banka se zavázala být do roku 2026 uhlíkově neutrální společností. I jako značka chceme vystupovat uvědoměle a udržitelnost je nedílnou součástí naší strategie. Vyplývá z toho řada závazků, nejen ten uhlíkový, ale třeba i to, že chceme nabízet udržitelné úvěry, nebo to, jak nás vnímají investoři. Zároveň chceme, aby nás v tomto světle vnímali i naši klienti a zaměstnanci – proto přechod na elektrickou flotilu dává smysl. A ŠKODA AUTO nám dává smysl úplně stejný – je to velký lokální hráč a pro nás významný a přirozený partner už dlouhou řadu let,“ popisuje Jitka Haubová, členka představenstva odpovědná za provoz v Komerční bance.
Generální ředitel Jan Juchelka hovoří v podobném duchu: „Chceme svým vlastním chováním ukazovat, že sami šetříme energií, máme zodpovědný přístup k podnikání, jsme dobrý korporátní občan a svědomitě se staráme o své zaměstnance. Snižování emisí CO2 s tím jde ruku v ruce a protože banka nemá výrobní závody s komíny, hledáme jiné oblasti, kde můžeme k udržitelnosti přispívat. Flotila služebních aut je jeden z největších takových střípků. Na vozy ŠKODA jsme dlouhodobě zvyklí – a tak bylo zcela přirozené, že i s ohledem na to, jak silně tato značka vstupuje do světa elektromobility, byla jednou z oslovených pro výběrové řízení.“
ŠKODA ENYAQ iV zvítězila v konkurenci dalších sedmnácti modelů. „Celkem unikátní bylo, že jsme si je všechny v jednu chvíli nechali přivézt a testovali je v běžném provozu, ve městě, na okreskách i na dálnici. Řada aut vypadla poté, co nesplnila základní požadavek ujet alespoň 250 kilometrů po dálnici. Zajímal nás pochopitelně i design nebo praktičnost a využitelnost pro mimopracovní ježdění – naši zaměstnanci si totiž tyto vozy mohou půjčovat i pro soukromé účely. Máme tak vlastně interní půjčovnu, která je mezi našimi kolegy velice populární,“ vysvětluje Talaš.
Elektrifikací projde i zbytek firemní flotily, tedy služební vozy manažerů a obchodníků. Proces bude postupný a vždy, když auto dosáhne stáří šesti let, kdy se běžně mění za nové, dostane jeho uživatel elektrickou nabídku v podobě modelu ENYAQ iV. „Těm váhavějším případně můžeme prodloužit firemní životnost spalovacího auta o další čtyři roky. Pak už ale jiný vůz než elektrický nedostanou,“ usmívá se flotilový manažer a dodává, že manažerské vozy budou mít akumulátor s kapacitou 82 kWh, zatímco současné poolové vozy disponují kapacitou 62 kWh. I to však bohatě postačuje – z interního výzkumu vyplynulo, že 98 procent služebních jízd představuje porci menší než 150 kilometrů za den.
Zbořit mýty
Tomáš Talaš dodává, že reakce jeho kolegů na nástup elektromobility ve firmě jsou veskrze pozitivní. „Hodně přispívá právě příklad našeho generálního ředitele: motivuje to lidi, aby si novinku sami vyzkoušeli. Byť předsudky byly velké, daří se nám osvětu dělat celkem úspěšně. Obavy z malého dojezdu se postupně vytrácejí, když lidé zjistí, že reálný dojezd postačuje pro poolové vozy i pro budoucí manažerské. Lidé si vozy půjčují opravdu hodně, už máme přes sto výpůjček pro soukromé účely na víkendy a podobně. Kolegové se dokonce vypravili i do Chorvatska nebo Barcelony,“ říká Talaš.
Přes jednoznačný cíl provozovat kompletně elektrickou služební flotilu si v Komerční bance uvědomují, že věc je nutné pojmout citlivě, postupně a nenařizovat přechod jako okamžitou povinnost. „Lidem se musí dát čas, aby si mohli zvyknout. Potřebují zjistit, jak báječně se s elektromobilem jezdí, zjistit, že mají kde dobíjet. Panuje tu spousta předsudků, které my jako vedení firmy musíme rozptýlit – třeba už jen tím, že lidem nabídneme možnost elektrické vozy používat a ukázat jim, o co lepší a zajímavější zážitek to v porovnání s konvenčními auty je. Jedině tak rozeženeme obavy z toho, že auto nemá dostatečný dojezd a že s ním člověk zůstane trčet na cestě a nebude mít kde dobít,“ vysvětluje Juchelka.
Zaměstnanci Komerční banky mají k elektromobilům nabíjecí karty, které pokrývají tři největší tuzemské poskytovatele dobíjení. I na delších služebních cestách je tak snadné doplnit energii. Banka vybudovala v centrále v pražských Stodůlkách, v budově na pražském na Václavském náměstí a u svého školicího střediska u Benešova síť vlastních nabíječek, další svižným tempem přibývají, především v regionech. Plán je mít ke každému vozu jednu nabíjecí stanici, v hlavním městě pochopitelně víc. Dnes je k současným více než 130 vozům k dispozici 180 nabíječek. Navíc má banka připravený scénář pro přechod manažerské flotily na plně elektrickou – u každé regionální pobočky vznikne příslušný počet nabíječek a zaměstnanci se služebním vozem k tomu dostanou možnost pořízení domácího wallboxu se zvýhodněním.
Chytré a ještě chytřejší auto
Konkrétní zkušenosti z několikaměsíčního používání elektrických vozů ENYAQ iV má procesní analytik hotovostních operací Aleš Řápek, který podle svých slov v typickém měsíci absolvuje čtyři až šest služebních jízd. „Vyhovuje mi komfort i na dlouhých cestách a obsáhlá sestava asistenčních a bezpečnostních prvků. Špičkové je zrychlení – zvlášť po přesednutí zpět do auta se spalovacím motorem je dobré to mít třeba při předjíždění na paměti. Nezvyk je zprvu také to, jak je vůz tichý,“ říká Řápek.
Generální ředitel Jan Juchelka sám služebním vozem ŠKODA ENYAQ iV jezdí a nemůže si ho vynachválit. „Každému bych ze srdce přál, aby to na vlastní kůži zažil. Ten zážitek z dynamiky jízdy, z akcelerace, manévrovacích schopností v kombinaci s tím, že nezahlcuje okolí zplodinami. Osobně mi ENYAQ iV připadá mnohem chytřejší než ta nejpropracovanější klasická auta. A to nejezdíme tou nejdražší verzí. Na autě je vidět, že výrobce už při jeho navrhování myslel na to, aby zážitek z jízdy byl jiný. Vynikajícím způsobem je provedené ovládání, nepřestávám obdivovat minimalisticky ztvárněný interiér. Působí to na mě velice osvěžujícím dojmem,“ neskrývá své nadšení Juchelka.
Když už není cesty zpět
Jitka Haubová má s elektromobilitou už několikaleté zkušenosti – jde podle ní o moderní a ekologický trend, který je ideální pro jízdu ve městě, do práce, za zábavou. „V práci můžeme pohodlně nabíjet a doma máme na domě vlastní fotovoltaiku, takže energii doplňuji bez nákladů. Příjemné je, že elektromobil lze například v Praze zaparkovat i na modrých zónách. Oceňuji svižnou jízdu, úžasné zrychlení a dnes už i nijak zdlouhavé nabíjení, byť delší cesty je třeba plánovat. Budoucností elektromobility ale nejsou jen auta, ta jsou jen součástí bezemisní dopravy. Neméně podstatné je, jak se staví města, jak moc se v nich dojíždí, v jaké míře lidé dopravní prostředky sdílejí. V tom máme ještě velký kus cesty před sebou,“ říká Haubová.
Také Jan Juchelka o sobě tvrdí, že není jen nekritický elektromobilní fanda. „Jsem člověk, který se s největší pravděpodobností do auta se spalovacím motorem už nevrátí. Elektromobilita pro mne představuje totální proměnu zvyků a návyků spojených s přesouváním se z místa na místo. „Ale přiznávám, že i v mém případě je tam malý červík nejistoty a obav z toho, že nebudu mít kde nabít. Přál bych si, aby u nás infrastruktura vznikala mnohem rychleji,“ říká generální ředitel Komerční banky a spokojený řidič vozu ŠKODA ENYAQ iV.