Izraelská firma testuje indukčního nabíjení elektromobilů přímo ze silnice

Izraelský startup ElectReon plánuje výstavbu první indukční silnice pro nabíjení elektromobilů přímo za jízdy ze silnice. Firma tímto projektem slibuje revoluci v elektromobilitě. Na podobné technologii již pracují další firmy, které vidí v tomto systému velkou budoucnost.

Zdroj: ElectReon

Zdroj: ElectReon

Vysoká účinnost

 

Izraelský startup ElectReon začne během následujících měsíců s budováním pilotního projektu silnice pro elektromobily. Ty budou elektřinou poháněné vozy nabíjet pomocí indukce. Stavba nových silnic by měla pokračovat v Švédsku a být zahájena v Tel Avivu.

 

Za celým projektem stojí izraelská společnost ElectReon a konsorcium Wireless Smartroad Gotland, kterou financuje švédské ministerstvo dopravy. Testy, které by měly začít v první polovině příštího roku, budou probíhat s nákladním vozem o hmotnosti 40 tun a následně také s autobusem. ElectReon už testuje podobný kilometrový úsek silnice v Tel Avivu, mezi univerzitou a vlakovým nádražím.

 

Podle sdělení ElecReon nová technologie indukčního nabíjení elektromobilů má až 90% účinnost. Systém se instaluje do silnice, kde musí být položena cívka v gumovém obalu, která je posléze znovu zalita asfaltem. Při jízdě po takové cestě by se elektromobily mohly dobíjet průběžně, takže jejich dojezd by se razantně prodloužil, navíc by nemusely být vybaveny tak velkými a těžkými bateriemi jako dnes. Takto nabíjet lze každý typ elektromobilu všech velikostí, který je vybaven příslušným zařízením pro optimalizaci nabíjecího procesu.

 

První testovaní projekty

V praxi se první testovací projekt indukčního nabíjení elektromobilů od firmy ElecReon otestuje v rámci 4,1 km dlouhého úseku, který spojuje švédské město Gotland s letištěm. Do projektu bylo investováno 116 milionů švédských korun, tedy přibližně 280 milionů českých korun, a otevření nabíjecího úseku je naplánováno na listopad tohoto roku.

 

V tomtéž městě už přitom indukční úsek stojí a počátkem roku zde úspěšně proběhl test s elektrickým nákladním vozem. Dále bylo oznámeno, že společnost začne v polovině srpna i s budováním indukční vozovky v Tel Avivu. Zde půjde nejprve o 1,2 km dlouhý úsek, do nějž bude instalováno 600 metrů cívek. Tento úsek by měl nabíjet elektrické autobusy MHD. Tel Aviv současně v rámci pomoci rozjetí průmyslu po koronavirové pandemii investuje peníze do vybudování delšího 10km úseku.

 

Další zájemci o bezdrátového nabíjení elektromobilů

 

S konceptem bezdrátového nabíjení elektroaut experimentuje více firem (BMW, Siemens, WiTricity aj). Asi nejdále je německá společnost Continental, která kromě indukčních bezdrátových podložek pro elektrické vozy ukázal i systém AllCharge, který dodá šťávu elektrickému autu nezávisle na typu jeho palubní nabíječky, dobíjecího kabelu či dobíjecí stanic.

 

Podobný koncept bezdrátového nabíjení letos začala testovat společnost UPS a laboratoř ORNL. Během prvních testů se úspěšně vyzkoušelo bezdrátové nabíjení vozů s 20kW výkonem. UPS dosáhla nevídané účinnosti na překvapivě velkou vzdálenost ve výši 92%. To je na „bezdrát“ více než působivé číslo.

 

Každopádně izraelský startup ElectReon je v oblasti dynamického indukčního nabíjení vozidel průkopníkem, a proto má o jeho techniku zájem celá řada velkých partnerů v čele s automobilovou aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi, dále s izraelskou autobusovou společností Dan a francouzským Hutchinsonem.

 

V budoucnosti se předpokládá, že indukční systém nabíjení bude obousměrný, takže akumulátory vozů mohou sloužit jako zásobárna energie pro další použití.