Ikona evropského bateriového průmyslu má velké potíže a bude propouštět

Jeden z nejvíce očekávaných evropských projektů v sektoru bateriových technologií Northvolt hlásí obrovské problémy.  Kdysi velká naděje evropského trhu s elektromobily, stojí před těžkými rozhodnutími. Švédská společnost oznámila minulý týden výrazné snížení počtu pracovních míst a také představila plán na prodej části svého podniku, která se zabývá výrobou stacionárních systémů skladování energie v Polsku.

Zdroj: Northvolt


Problémy s kvalitou a změna trhu

Švédský výrobce akumulátorů Northvolt musí propouštět. Firma se potýká s mizernou kvalitou baterií a také s nedůvěrou některých investorů.

Po zrušení dodávek baterií pro německou automobilku BMW v hodnotě dvou miliard eur (50 miliard korun), nyní firma oznámila, že bude muset začít propouštět. Společnost minulý týden oznámila restrukturalizaci své první gigafactory ve Švédsku, kde se přeorientuje na svou hlavní činnost, kterou je výroba článků. 

Společnost Northvolt plánuje ukončit výrobu katodových materiálů  s tím, že tyto komponenty bude nakupovat od dodavatelů v Číně a Koreji. Northvolt také hledá kupce nebo partnera pro své podnikání v oblasti skladování energie v Polsku.

Northvolt v minulosti získal 15 miliard dolarů pro svůj rozvoj a těšil se podpoře velkých jmen, jako jsou VW, BMW, Siemenst a Goldman Sachs. V současnosti firma čelí silné konkurenci asijských výrobců baterií a také reaguje na zpomalující se poptávku po elektromobilech v celé Evropě.

Těžká mise

„Vybudování společnosti vyrábějící baterie od nuly je nesmírně kapitálově náročné. Ušli jsme dlouhou cestu, ale nyní je čas zaměřit se na naše původní cíle a pomoci Evropě dosáhnout udržitelného bateriového ekosystému,“ komentoval změny ve firmě ředitel společnosti Peter Carlsson, který patří mezi zakladatele firmy.

Přitom původní plány Northvoltu počítaly s budováním dalších pěti továren po Evropě a Severní Americe. Tyto plány firmy měla realizovat ve spolupráci s automobilku VW v Německu a spolu s dalšími partnery v zámoří. Nyní se tyto plány mění.

Evropský automobilový průmysl a vznikající odvětví výroby baterií čelí nejisté budoucnosti vzhledem k obrovským investicím potřebným k výrobě elektrických vozidel a tvrdé konkurenci z Asie. V této souvislosti nedávno VW varoval, že by mohl poprvé zavřít továrny na svém domácím trhu v Německu, zatímco Volvo upustilo od svého cíle prodávat do roku 2030 pouze elektromobily.

Společnost Northvolt byla první evropskou společností, která na konci roku 2021 začala vyrábět bateriové články pro elektromobily v domácí gigatovárně. Později však mělaproblémy s náběhem výroby. Její gigafactory ve Skellefteå má roční kapacitu 16 gigawatthodin, ale v současnosti vyrábí méně než 1 GWh.

Existenční problémy Northvoltu jsou velmi znepokojivé. Ccelkově už firma, která byla založena v roce 2015, vybrala od investorů přes 15 miliard dolarů (341 miliard korun)  převážně ve formě rizikového kapitálu. Díky tomu se stala největším evropským startupem, který se neobchoduje na burze.

V současnosti je jasné, že firma už nemá další prostředky na rozvoj svého podnikání. Její další osud je krajně nejistý a možná bude potřebovat záchranu investora- stejně jako nedávno německý bateriový gigant VARTA.