IBM vyvinula nový typ baterií bez obsahu kobaltu

Výzkumné laboratoři společnosti International Business Machines (IBM) se na konci roku 2019 podařilo vyvinout nový typ baterie bez obsahu těžkých kovů, ke kterým patří problematický kobalt. Namísto toho IBM v baterií používá materiály, které se dají získávat z mořské vody.

IBM

Zdroj: IBM

Vyšší výkon i odolnost vůči požáru

Podle sdělení IBM mají nové baterie nejen oproti stávajícím lithiovým bateriím nejen vyšší výkon, ale také i nižší tendenci k požáru.

„Cílem je dosáhnout prvního funkčního prototypu (baterie) do zhruba roku,“ řekl za výzkumnou divizi IBM Research Jeff Welser. Dodal, že to nemusí být nutně IBM, kdo začne konečný produkt sériově vyrábět. Nová technologie se podle společnosti prokázala jako energeticky účinnější než lithium-iontové baterie, rychleji se nabíjí a je levnější.

Na vývoji komerční podoby baterie spojí IBM síly s výzkumnou sekcí německé automobilky Mercedes-Benz, s japonským výrobcem kapalného elektrolytu Central Glass a výrobcem baterií Sidus.

Zacíleno na elektromobilitu

Přední světoví výrobci baterií se dlouhodobě snaží snížit obsah kobaltu v lithium-iontových baterií snížit. Důvodem je očekávaný nedostatek tohoto kovu v souvislosti s rostoucí poptávkou po elektromobilech. Navíc, většina kobaltu (přes 60 procent) se nyní těží v africkém Kongu, v jedné z nejchudších a nejméně stabilních zemí na světě, kde často v místních dolech pracují děti.

Nový typ baterie od IMB by měl využívat tři zcela nové materiály, včetně katody vyrobené bez niklu či kobaltu, nebo tekutého elektrolytu. Tato unikátní kombinace má potlačit vznik dendritů – jakýchsi výstupků na elektrodách, které vedou k degradaci baterie, riziku zkratu a následného požáru.

Podle IBM mohou nové baterie překonat stávající technologii Lithium-iontových baterií nejen ve výrobních nákladech, ale zejména v rychlosti nabíjení (80 % za méně než 5 minut), energetické hustoty i účinnosti. Baterie má navíc nižší tendence vůči samovznícení (tj. požáru) a údajně by mohla být využita v leteckém průmyslu, v elektromobilech a také v energetice.