Historie se opakuje: Komunisté znovu navrhují zvýšení solární daně

Minulý týden Komunistická strany Čech a Moravy (KSČM) představila pět podmínek, za kterých je ochotna nadále tolerovat vládu Andreje Babiše. Jednou z nich je také solární daň, která by se oproti současnosti měla zvýšit.

Zdroj: QCells

Zdroj: QCells

Jak to původně bylo se solární daní?

Komunisté vyjednávají s vládní stranou ANO o podmínkách tolerance vlády. KSČM otevřela pět témat a některá z nich jsou pro premiéra Babiše stravitelná. Jejich vlajkovou lodí je prodloužení dovolené, jež může poškodit desítky tisíc malých firem, a posílení státní moci, včetně zestátňování celých odvětví. Jedním z podmínek tolerance vlády ze strany komunisté je zvýšení solární daně.

 

V roce 2010 byla v reakci na rozmach solární energie zavedena tzv. solární daň ve formě odvodu z elektřiny ze slunečního záření ve výši 26 % garantované výkupní ceny elektřiny (28 % ze zeleného bonusu) z fotovoltaických elektráren uvedených do provozu během let 2009-2010.Jedinou výjimku tvořily elektrárny s instalovaným výkonem do 30 kW umístěné na budovách.

V roce 2010 během při schvalování solární daně navrhovali její navýšení až na 50%. Svůj návrh ve sněmovně ale neprosadili, když proti byla tehdejší vládní koalice vedena stranou ODS.

Solární daň platila v letech 2011 až 2013. Zavedení toho odvodu napadla u Ústavního soudu skupina 20 senátorů pod vedením Jiřího Čunka s právním zástupcem Janek Kalvodou. Ústavní soud návrh zamítl, když neshledal rozpor porušení ústavně zaručených práv. V roce 2013 byla platnost odvodu prodloužena na neurčito, byl však snížen na 10 % (11 % u zeleného bonusu) a omezen pouze na elektrárny uvedené do provozu v roce 2010.

Součást retroaktivních opatření

 

 Solární daň nebyla jediným opatření, které má odčerpat překompenzaci podpory. Minulé vlády na solární elektrárny aplikovaly celkem osm retroaktivních opatření. Dále se jednalo o zavedení nesmyslných recyklačních poplatků, zrušení slíbených daňových prázdnin, zrušení zrychleného odepisovaní, zrušení podpory decentrální výroby nebo také povinnost dodatečné instalace dispečerského řízení.

Tyto retroaktivní změny znamenaly snížení zákonem garantovaných výkupních cen a významně ovlivnily návratnost investic do fotovoltaiky v průběhu posledních let.

V roce 2013 během projednávání 10% solárního odvodu v Hospodářském výboru Poslanecké sněmovny zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu uvedli, že prodloužením tzv. solární daně se definitivně řeší možná překompenzace solárních elektráren a že žádná další opatření nebudou realizována.

Předvolební rétorika vs. realita

Komunisté využívají současné slabosti vládní koalice Babišovy vlády, která je závislá na jejich hlasech ve sněmovně. Kromě toho KSČM využívá politický potenciál „honu na zlé solárníky“ k získání potenciálních voličů v blížících se podzimních volbách do senátu. Toto je pravděpodobně cílem jejich aktuálního návrhu na zvýšení současné solární daně.

Zvýšení solární daně by znamenalo již devátý retroaktivní zásah do podpory fotovoltaických elektráren postavených v minulosti. Další zásah do podpory solárních elektráren by se dotkl tisíců investorů.

O zvýšení solární daně se již letos jednalo v květnu mezi zástupci solární branže a MPO kvůli překompenzaci fotovoltaických elektráren, jenž zavádí novela zákona o podporovaných zdrojích energie (NZPOZE). Za účelem snížení podpory MPO v NZPOZE navrhuje prosadit  takzvané snížené vnitřní výnosové procento investice (IRR) na 6,3 procenta, což by mělo znamenat velké snížení výkupních cen a někteří investoři mohou mít problémy.

Během květnového jednání však návrh na zvýšení solární daně nebyl akceptován, stejně jako další alternativy zástupců solárníků na řešení překompenzace podpory. NZPOZE se nyní začíná projednávat v Poslanecké sněmovně, kde aktuálně míří do Ústavně – právního výboru.