HE3DA již 2 roky testuje baterie v poušti v USA a nově v kamionu na rallye Dakar

Český výrobce baterií HE3DA oznámil,  že již dva roky úspěšně testuje bateriové úložiště s kapacitou 20 kWh v drsných podmínkách nevadské pouště v USA. Nově bude HE3DA své bateriové systémy testovat během letošní rallye Dakar.

Zdroj: HE3DA

Zdroj: HE3DA

Spolupráce s NASA a Univerzitou v Nevadě

V nevadské poušti, uprostřed pustiny, v zemi mustangů, rychlostních rekordů, unikátních nálezů, petroglyfů, horkých pramenů a velkých objevů, probíhá testování bateriového systému HE3DA, které v polovině října oslavilo 2. výročí svého provozu.

Projekt vznikl v rámci spolupráce HE3DA a University of Nevada v Las Vegas. Obě strany podepsaly dohodu o spolupráci a strategickém partnerství. HE3DA tímto způsobem podpořila světově významné studium organismů přežívajících ve vroucí vodě. Studium finančně podpořila také NASA, což přineslo nečekaný objev třetího genomu těchto Extremofiles.

Díky tomuto projektu HE3DA získala jedinečnou možnost ověřit funkci svých baterií v extrémních podmínkách, kde se teploty mezi dnem a nocí liší až o 30 °C. V zimě teplota dosahuje až -20 °C, v létě není výjimkou +40 °C.

Ve vzduchu se vyskytuje vysoká koncentrace alkalických solí a super jemný prach. Místní ranč Camp David v Nevadě zásobují energií v režimu off grid systému kombinované zdroje, které tvoří solární elektrárny, větrné elektrárny, agregát na zemní plyn a geotermální energie. Nabíjecí proudy mohou dosahovat až 250 A a podobně vybíjecí proudy jsou na obdobné úrovni.

Co prokázaly testy v Nevadě?

Úložiště navíc představuje zcela očesaný systém bez BMS, přičemž jeho chování sleduje elektronický monitorovací systém, který však nemůže žádným způsobem ovlivnit provoz baterií. Doposud se elektronické prvky tohoto systému ukázaly jako jediná poruchová část. V prostředí alkalických solí velmi rychle oxidují elektrické kontakty, ani drahá elektronika v těchto extrémních podmínkách nevydrží.

Teploměry se měnily již počtvrté, senzory napětí bylo nutné měnit již dvakrát a pouze dokonalým propájením vznikl spolehlivější systém. V tomto prostředí trpí i logické obvody, ty už dva roky firma Adbitech zdokonaluje ve spolupráci s HE3DA. Rovněž výměna ovládacích logických obvodů proběhla třikrát.

Naopak baterie HE3DA vykázaly maximální robustnost a již dva roky zásobují ranč Camp David elektřinou. Jednou ročně probíhá servis, kdy se všechny články srovnají na stejnou úroveň. Tento servis nahrazuje složité bateriové a elektronické ovládací systémy (BMS-battery management system).

První test na rallye Dakar

Letos před Vánocemi se baterie HE3DA vydaly na cestu z Horní Suché do Saudské Arábie. Podle sdělení Radomíra Pruse,  architekta projekt továrny Magna Energy Storage, kde se baterie HE3DA vyrábějí, se budou baterie testovat poprvé na rallye Dakar.

„Servisní auto HE3DA je vybaveno shrnovací střechou, na které jsou instalovány solární panely o výkonu 2,5 kWp. Panely budou nabíjet 2 x 15 kWh battery packy HE3DA vyrobené již v Horní Suché,“ informuje Prus.

„Baterie HE3DA napájejí 2 AC střídače 5 kW a 1,5 kW a DC výstupy 60 V a 24 V . Vše v autě bude fungovat díky energie z baterií. Kuchyňka, lednička , toaleta se sprchou , osvětlení , topení , internet wifi , audio , svařovací agregát, dokonce tam máme i kávovar Delongi a na zádi kamiónu nákladní jeřáb,“ dodává Prus.

„Dnes po 7 letech od doby své první plavby na lodí poháněné olověnými bateriemi mám k dispozici kvalitní lithiové baterie. Stejně jako jsem tehdy s tou lodi vyplul jako kapitán, tak i nyní budu toto své dílo (tj. kamion) na Dakaru řídit osobně a učit se a hledat chyby, které jsme při stavbě tohoto vozidla a baterii mohli udělat,“ uzavírá Prus.