Havlíček (MPO): ČEZ jedná s Volkswagenem o stavbě gigatovárny na baterie v severních Čechách

Německý koncern Volkswagen tento týden oznámil, že chystá v Evropě investice v řádech desítek miliard eur do výstavby několika továren na výrobu baterií. „Je to unikátní příležitost, kterou si nesmíme nechat ujít. Jednáme o tom intenzivně, váže se to na projekt Gigafactory ČEZ, který považuji za jednu z priorit a klíčovou investici v dalších letech,“ sdělil ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček pro deník Hospodářské noviny (HN).

Zdroj: MPO

Nová bateriová gigatovárna v Česku

O stavbě nové obří továrny na baterie v Česku se hovoří již několik let. Nejprve to měla být Tesla, která se nakonec rozhodla pro Německu.

Od podzimu 2020 o investici usiluje Karlovarský kraj, který vyjádřil podporu pro výstavbu obří továrny na baterie pro elektromobily. Pro region by to znamenalo příchod silného investora, který by nabídl pracovní místa a pomohl kraji překlenout útlum těžby a zpracování uhlí. Za projektem stojí společnost ČEZ.
Ve středu ministr průmyslu Havlíček potvrdil, že česká vláda jedná s německou automobilkou Volkswagen o tom, že by firma postavila jednu ze svých plánovaných továren na výrobu baterií pro elektromobily v Česku

„Tato příležitost nám nesmí uniknout, sledujeme tam i vazbu na těžbu lithia, byť to není podmínkou, ale byl by to výborný řetězec. Rozhodnout chceme v tomto roce, jsme od ČEZ pravidelně informováni a buď já, nebo lidé z týmu ministerstva průmyslu jsme u jednáních s potencionálními klíčovými investory vznikajícího konsorcia,“ řekl pro HN Havlíček.

Volkswagen hodlá postavit do roku 2030 v EU celkem šest továren na výrobu baterií. Koncem minulého týdne koncern uvedl, že mezi zvažované lokality patří Česko, Polsko a Slovensko. Kapacita továren má dosáhnout 240 gigawatthodin a automobilka je chce stavět s lokálními partnery.

Na výstavbě nové gigatovárny na baterie se bude podílet energetická společnost ČEZ . Má se jednat o mnohamiliardovou investici, která se bude realizovat v příštích letech v severních Čechách.

Reakce na vývoj trhu

ČEZ zatím nechce komentovat aktuální jednání s Volkswagenem či Škodou. „Partnerství s lokálním výrobcem jako je Škoda by bylo přirozené, ale nyní takováto jednání nemůžeme komentovat,“ řekl pro HN Pavel Cyrani, místopředseda představenstva energetické firmy.

„Je vidět, že ta doba pro výstavbu takových továren je dobrá, poptávka roste. A všechny automobilky si uvědomují, že budou potřebovat velký objem baterií,“ dodal Cyrani.

Zásadním krokem je nyní pro ČEZ najít dva vhodné partnery, s nimiž továrnu postaví. Jedním bude globální výrobce baterií, druhý z řad automobilek. „Jednáme s několika zájemci, prakticky všechny firmy z oboru pochází z Japonska, Jižní Koreje nebo Číny,“ řekl nedávno vysoce postavený manažer energetické společnosti.

Podle dřívějších informací HN počítaly odhady ČEZ s náklady na výstavbu továrny až do výše jedné miliardy eur, tedy něco přes 26 miliard korun. Energetická firma se navíc před rokem a půl rozhodla, že investuje do těžby lithia na Cínovci, když koupila většinu ve společnosti Geomet, která má právo na průzkum velkých ložisek na Cínovci. O zahájení těžby, jež bude stát další miliardy, se ale ještě nerozhodlo.

Výhodou pro ČEZ by mohlo být i to, že továrna se stane jeho významným zákazníkem. „Továrna nás zajímá jednak jako byznysová příležitost v elektromobilitě, jednak jako potenciální významný dlouhodobý odběratel elektřiny,“ uvedl uvedl loni v létě pro HN mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Podle něj takto velká fabrika spotřebuje 300 až 1000 gigawatthodin ročně, tedy až 1,5 procenta spotřeby celého Česka.

Největší evropská automobilka si potřebuje co nejdříve zajistit výrobu baterií kvůli chystanému masivnímu přechodu na elektromobilitu. Do konce dekády mají vozy na elektřinu tvořit 70 procent jeho produkce. Skupina přitom dnes nemá pro elektromobily dostatek baterií a musí je odebírat od externích dodavatelů převážně z Číny. To jí výrobu výrazně prodražuje.