H2BOT:Unikátní česká vodíková nabíječka elektromobilů přijede za vámi

Česká firma DEVINN přichází s další novinkou – pojízdnou dálkově řízenou nabíjecí stanicí elektromobilů využívající vodík. Zařízení nazvané H2BOT zástupci společnosti DEVINN představili minulý týden  na veletrhu Hydrogen Technology Expo v Brémách.

Zdroj: DEVINN

Konec ježdění k nabíjecí stanici

Již v roce 2020 představila česká vývojová společnost DEVINN zařízení H2BASE. Mobilní generátor energie, který z plynného vodíku vyrábí elektrickou a tepelnou energii bez jakýchkoliv emisí CO2. O rok později jím dokázala napájet stage na hudebním festivalu Rock for People a také poskytnout energii škole a dvěma domům na tornádem zasažené Moravě.

H2BOT společnosti DEVINN je dálkově řízené vozítko, které svými rozměry zabírá třetinu parkovacího místa a obsahuje integrovanou rychlonabíječku. Elektrickou energii pro nabíjení H2BOT vyrábí přímo na místě pomocí vodíkového palivového článku. V něm se slučuje vodík z tlakového zásobníku s kyslíkem, který zařízení získává nasáváním okolního vzduchu. Tímto vzniká elektrická a tepelná energie. Jedinou emisí celého procesu je vodní pára a voda.  

Ve vizi DEVINNu by tak nemuseli řidiči elektromobilů jezdit k nabíječce. Ta by naopak přijela za nimi. Nabíjení si uživatel objedná pomocí mobilní aplikace. Ta vyšle pokyn operátorovi, který na dálku naviguje vozítko na místo dobíjení. Díky instalovaným kamerám má stále 360° přehled o situaci kolem vozidla, bezpečnost provozu pak zajišťují vícenásobné bezpečnostní systémy. 

Ideální místo pro využití?

H2BOT následně automaticky pomocí robotického ramene otevře nabíjecí zásuvku a připojí zařízení k elektromobilu. Operátor se v tu chvíli muže nacházet klidně na druhém konci světa, na místě funguje zařízení bez další obsluhy. 

V případě H2BOTu se jedná o tzv. DC/DC nabíječku, tedy rychlé nabíjení stejnosměrným proudem. Nabití 60kWh elektromobilu Škoda Enyaq zvládne H2BOT za 45 min, na jeden zásobník vodíku nabije 5–7 aut.

„Jako ideální místo využití našeho zařízení vidíme v tuto chvíli parkoviště u obchodních center a plochy na okraji velkých měst, kde není možné všechna parkovací místa osadit nabíječkou,“ říká CEO společnosti DEVINN Luboš Hajský. H2BOTY by navíc díky nízké hlučnosti mohly bez problémů křižovat parkoviště také v noci.

Nutno podotknout, že aby byl systém skutečně ekologický musí být ekologického původu také vodík, který H2BOT spotřebovává. „Vodík je vhodný pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů a sehraje do budoucna v energetickém mixu významnou roli,“ doplňuje Luboš Hajský.