General Motors chystá novou baterii bez kobaltu a s velmi vysokou kapacitou

Americká automobilka General Motors (GM) pracuje na novém konceptu baterie pod názvem „Ultium“. Podle vyjádření GM nová baterie bude zcela bez kobaltu a díky vysoké kapacitě umožní elektromobilů dojezd přes 1,6 milionu kilometrů.

Zdroj: General Motors

Zdroj: General Motors

Milionová baterie pro elektromobily

Automobilka Tesla nedávno oznámila, že v červnu letošního roku představí novou baterii, která elektromobilů umožní dojezd přes milion kilometrů. Na podobném konceptu pracuje i americký automobilový koncern GM.

 

Jak nedávno informoval Adam Kwiatkowski, ředitel vývoje pokročilých automobilových technologie v GM,  nová baterie Ultium má o 60% větší kapacitu skladování energie než stávající baterie používané v elektomobilu Bolt. Nová baterie má být vybavena elektrodami bez kobaltu a využít pevné elektrolyty nebo ultrarychlé nabíjení.

 

Cílem nové bateriové technologie GM je navýšit životnost elektromobilů na milion mil (1,6 milionu kilometrů).

Spolupráce s LG Chem

Díky nové bateriové technologii článků s názvem Ultium, kterou koncern General Motors představil v březnu letošního roku, půjde snížit cenu baterii pod hranici 100 dolarů (2474 korun) za kilowatthodinu právě díky snížené závislosti na kobaltu. Toto má znamenat „revoluci v elektromobilitě“, kdy by se cen elektromobilů mají srovnat na současnou úroveň cen tradičních automobilů.

 

Kwiatkowski zatím neuvedl, kdy se nová baterie Ultium objeví na trhu. Společnost GM informovala, že na novém konceptu baterie spolupracuje s jedním z největších světových výrobců bateriových článků LG Chem z Jižní Koreje.

 

Nová baterie Ultium bude mít velký hranolovitý tvar („tzv. Pouch-Style) a půjde jí umisťovat buď horizontálně nebo vertikálně v bateriovém packu.  Díky svému tvaru a flexibilitě uspořádání bateriových článků dojde ke značné úspoře prostoru oproti tradičním cylindrickým bateriím.

 

Baterie Ultium má podle informací od GM nabídnout kapacitu od 50 do 200 kWh. Většina jí vybavených aut má používat 400V architekturu, ale s napětím očekávaný GMC Hummer EV ji má dostat v 800V verzi, která by měla umožnit nabíjení výkonem až 350 kW.

 

Díky nové bateriové technologii GM plánuje prodávat nejméně jeden milion elektromobilů do roku 2025. Do rozvoje elektromobility GM hodlá investovat více než 20 miliard dolarů a uvést 20 nových modelů vozů poháněných elektřinou do roku 2025.