Ford se stane jedním z největších výrobců LFP baterií na světě

Americká automobilka Ford Motor plánuje postavit ve Spojených státech amerických (USA) novou vlastní továrnu na výrobu  lithium-železo-fosfátové  (LFP) baterií za 3,5 miliardy dolarů, tedy asi 77,8 miliardy korun. Nová továrna bude mít roční kapacitu 35 GWh.

Zdroj: Ford

Brzký začátek výroby

Ford bude závod vlastnit a provozovat s čínským výrobcem baterií Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) , který bude technologickým partnerem a má pomoci s vývojem baterií. Výroba má být zahájena v roce 2026.

Závod ve státě Michigan by měl zaměstnat nejméně 2500 pracovníků.  „Jsme odhodláni stát v čele revoluce elektromobilů v Americe, a proto budeme investovat do technologií a nových pracovních míst, které nás udrží na špici této globální transformace automobilového odvětví,“ řekl Bill Ford, výkonný předseda představenstva společnosti Ford. „Jsem také hrdý na to, že jsme si pro toto klíčové centrum výroby baterií vybrali náš domovský stát Michigan.“

Rozšíření portfolia

Kromě výroby NMC baterií, do které již dříve Ford investoval nemalé prostředky, bude automobilka nově vyrábět v Michaganu také LFP baterie. To umožní zákazníkům Fordu vybrat si elektromobil s jedinečnými vlastnostmi baterie, které nejvíce odpovídají jejich potřebám.

Baterie na bázi LFP jsou velmi odolné a lépe snášejí častější a rychlejší nabíjení, přičemž využívají méně náročných a drahých materiálů. Tato baterie s nižšími výrobními náklady pomohou ještě více snížit ceny elektromobilů pro zákazníky. Automobilka využije LFP technologie pro pohon celé řady cenově dostupných osobních a nákladních elektromobilů Ford nové generace, které jsou ve vývoji a z nichž většina se bude vyrábět v USA.

Technologie baterií LFP pomáhá snížit závislost na kritických nerostných surovinách, jako je nikl a kobalt, a je v souladu s úsilím společnosti Ford o vytvoření dodavatelského řetězce elektromobilů, který dodržuje její závazky v oblasti udržitelnosti a lidských práv.

Podpora americké vlády

Ford se zavázal investovat do roku 2026 celosvětově do elektromobilů více než 50 miliard dolarů (v přepočtu přibližně 1,1 bilionu Kč) a dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality ve všech svých vozidlech, provozech i dodavatelském řetězci. Společnost si také klade za cíl dosáhnout do roku 2035 nulových emisí u všech vozidel prodávaných v Evropě a současně uhlíkové neutrality napříč svými evropskými zařízeními, logistikou i dodavateli.

Americký Kongres loni v srpnu schválil zákon, který umožňuje daňové úlevy pro elektromobily a případně zakazuje úlevy, pokud by jakékoliv komponenty baterií pro elektromobily byly vyrobeny nebo sestaveny „zahraničním objektem vzbuzujícím obavy“ nebo pokud by baterie obsahovaly kritické minerály vytěžené, zpracované nebo recyklované zahraničním subjektem vzbuzujícím obavy.

Cílem pravidel bylo zbavit USA čínského dodavatelského řetězce baterií. Tím že Ford bude přímo vlastnit továrnu, může zajistit, aby vyrobené baterie mohly být způsobilé pro daňové úlevy.