EG.D: Zájem o nové soláry láme rekordy. Rezervovaný výkon je zbytečně vysoký
Nápor na distribučky
Obrovský zájem o připojení má samozřejmě dopad také na distribuční síť, připojovací kapacity a rychlost celého procesu připojení solární elektrárny. Společnost EG.D se ale snaží zavádět nové postupy, aby takový nápor zvládla a uspokojila požadavky klientů v co nejkratší době. Jedním z nich je také spuštění nového online formuláře, který provede zákazníky požadavkem na ověření a připojení fotovoltaického zdroje do sítě a měl by celou dobu zkrátit.
Při současném obrovském zájmu o připojení se zákazníkům společnost EG.D vždy snaží vyjít maximálně vstříc a jejich požadavky vyřídit. Jsou lokality, kde se celý proces připojení do sítě daří zvládat poměrně rychle, ale jsou i oblasti, kde to trvá déle. I proto že zhruba 60 % žádostí o Konečné provozní oznámení (tento termín nahradil v pravidlech provozování distribuční soustavy První paralelní připojení), které EG.D dostává, je neúplných, vyžadují individuální vyhodnocení a celý proces finálního připojení do sítě se tak prodlužuje.
„Vedle toho evidujeme i nějakých 13 % marných výjezdů našich techniků k finálním instalacím elektroměrů, kdy nemají žadatelé připravené odpovídající podmínky, které mít mají,“ vysvětluje Martin Marada, vedoucí oddělení měření společnosti EG.D. „Všechny tyto aspekty ve spojitosti s obrovským zájmem prodlužují doby připojení FVE do sítě. Snažíme se ale neustále podnikat kroky k tomu, abychom procesy připojení zrychlili a uspokojili poptávku, která je aktuálně velmi vysoká,“ dodává.
Formulář neumožní odeslat nekompletní žádost
Pomoci by tak měl nový online formulář, který společnost EG.D v minulých týdnech vyvíjela a na začátku tohoto týdne spustila. Žadatelé ho najdou na webu www.egd.cz.
„Od tohoto formuláře si slibujeme výrazné urychlení celého procesu žádosti, protože ubyde potřeb dalších individuálních řešení,“ přidává Martin Marada. Formulář provede žadatele celým procesem a bude po něm vyžadovat všechny potřebné dokumenty. Žádosti tak budou chodit úplné bez nutnosti dalšího doplňování.
Žadatelé najdou formulář přímo na odkazu: Umožnění trvalého provozu (distribuce24.cz)
Spuštění nového formuláře není jediným krokem, který EG.D podniká k tomu, aby proces připojení nových zákazníků urychlila. Vedle toho od nového roku navýší kapacity tak, aby se měsíčně zdvojnásobil počet připojených obnovitelných zdrojů do sítě EG.D.
Zákazníci často rezervují vyšší výkon, než potřebují
V poslední době je také vidět trend, kdy zákazníci, kteří si chtějí pořídit fotovoltaické elektrárny, často na začátku procesu, kdy žádají o připojení do distribuční sítě, požadují rezervaci většího výkonu, než který pak reálně instalují.
Zároveň je zcela běžné, že zákazníci žádají o rezervaci maximálního výkonu, kterého je FVE schopna, jenže zapomínají na to, že vyrobenou elektřinu obvykle minimálně částečně hned spotřebují – například na ohřev vody nebo akumulaci, takže reálně by mohli žádat rovnou o nižší rezervaci výkonu, což se ale bohužel neděje.
„U FVE na hladině nízkého napětí nám chodí žádosti na rezervaci maximálního dosažitelného výkonu zařízení, třeba i 10 kW. To znamená, že rezervovaný výkon se rovná výkonu instalovanému. Častokrát by ale stačilo mít rezervovaný výkon kolem 2 až 3 kW. Neopodstatněná blokace rezervovaného výkonu, o kterou se v daném okamžiku snižuje volná distribuční kapacita pro ostatní žadatele, pak přivírá možnosti pro připojování zdrojů dalších žadatelů, kteří by jinak mohly být připojení. A to i v místech, které jsou jinak mechanicky a elektricky zcela v pořádku. Za současné legislativy ale jako distributor nejsme schopni se takovým neopodstatněným blokacím vyhnout,“ vysvětluje Libor Kolář, vedoucí managementu sítí a strategických projektů společnosti EG.D.
Vzhledem k nastavení současné legislativy, kdy platí princip „first come, first served“, tak může v určitých oblastech docházet až k vyčerpání kapacity sítě úzkým počtem žadatelů. Jako distributor usiluje EG.D o změnu tohoto přístupu, protože jeho snahou je připojit FVE co největšímu počtu klientů, zároveň ale v současné době nemá žádné možnosti, jak žádost klienta na začátku revidovat.