Do roku 2024 dojde k cenové paritě mezi elektromobily a tradičními auty
Cenový zlom
Většímu rozšíření elektromobilů stále brání především vyšší pořizovací cena. Ačkoliv elektromobily jsou konstrukčně mnohem jednodušší a vyspělejší, než spalovací auta.
Zatímco v běžném elektromobilu je méně než 20 pohyblivých součástek, u tradiční automobilů jejich počet dosahuje cca 2 000. Do představuje důvod, proč je životnost elektromobilů mnohem větší a za celou životnosti potřebují zpravidla výrazně méně servisu a oprav.
V nejnovějším výzkumu investiční banky UBS se prověřovalo, kdy dojde k cenové paritě mezi elektromobily a spalovacími auty. Analytici se snažili zjistit, kdy bude stát výroba elektromobilu stejně, jako v případě tradičních spalovacích aut.
Ve svým výzkumu analytici UBC dospěli k závěru, že ceny baterií od sedmi největších výrobců klesají. Nicméně, baterie stále představují cca 25-40 % celkové ceny elektromobilu, což znevýhodňuje elektroauta na trhu.
Ke zlomu v cenách baterií by mělo dojít okolo roku 2024, kdy má dojítk očekávané cenové paritě mezi elektromobily a spalovacími vozy. V té době výrobní náklady i ceny obou typů vozidel budou na stejné úrovni.
Konec éry spalovacích aut
Podle expertů z firmy UBS dosáhnout elektromobily na globálním trhu podílu 17 % do roku 2025 a 40 % do roku 2030. „Po roce 2025 už nezůstane moc důvodů, proč si pořídit spalovací auto,“ tvrdí analytik Tim Bush z investiční banky UBS.
Podle Bushe výrazně nižší náklady na pořízení baterií nebudou posledním hřebíkem do rakve spalovacích aut. Jejich postupné vytlačování z trhu urychlí také výrazně prosazení hybridních vozidel.
„Jakmile si lidé vyzkoušejí jízdu ve voze na elektřinu, už nebudou chtít nic jiného,“ uzavírá Bush.