Díky bateriím na splátky hodlá Volkswagen prorazit na trhu s elektromobily v Číně
Nový obchodní model
Německá automobilka na největším světovém trhu s elektromobily v Číně dosud zaostávala za svými očekáváními. V případě modelů ID.4 a ID.6 totiž předpokládala, že do konce roku 2021 prodá souhrnně až 100 tisíc elektrovozů. Do konce září však měla na kontě jen 26 374 prodaných vozů, což experti označují za neúspěch.
Volkswagen se však svého ambiciózního cíle na trhu v Číně rozhodně nehodlá vzdát. Aby byl na místním trhu cenově atraktivnější, rozhodl se u modelu ID.3 změnit strategii. Elektrický hatchback totiž zákazníkům hodlá prodávat za necelých 16 000 dolarů (cca 355 tisíc Kč), ovšem bez baterií.
V rámci služby BaaS počítá v případě baterií Volkswagen s jejich leasingem, který je bezúročný, rozpočítaný na pět let a na jeho konci se majitelem baterie stane zákazník. Za každý ze 60 měsíců si přitom automobilka bude účtovat jeden tisíc yuanů (3 600 Kč).
Po splacení leasingu si baterii ponechají zákazníci. Vysloužilou baterii mohou zákazníci použít jako stacionární zařízení pro ukládání energie s tím, že po skončení životnosti dojde k jejich recyklaci.
Neobvyklá strategie
Analytici zatím nekomentují budoucí úspěch nové strategie, kterou se Volkswagen rozhodl uplatnit na trhu elektromobilů v Číně. Původně totiž automobilka oznámila, že hodlá vysloužilé baterie zakomponovat do svých dříve oznámených elektrických plánů. Cílem automobilky je zřejmě na místním trhu získat co největší tržní podíl na úkor Tesly a místní konkurence
Na jiných trzích Volkswagen počítá s tím, že bude použité baterie od zákazníků vykupovat zpět, aby je mohl recyklovat. Němci přitom počítali s tím, že by několik paketů spojili dohromady, čímž by vytvořili elektrické úložiště sloužící třeba v dobíjecích stanicích.
Koncept služby BaaS- tj. pronájmu baterií není ve světě ničím novým, každý výrobce k ní ale přistupuje trochu jinak. Zřejmě nejzajímavější a nejefektivnější způsob nabízí čínská automobilka NIO, která díky programu BaaS umožňuje kompletní výměnu vybité baterie za novou ve speciálních stanicích.
BaaS nabízí i francouzská automobilka Renault. Zákazník si tak zaplatí vůz, zatímco za baterii platí měsíční poplatek. Zákazník tak ušetří, zatímco automobilka nese odpovědnost za kapacitu. Pokud ale zákazník přestane platit, automobilka může na dálku omezit nabíjení baterie.