CZ Loko vidí budoucnost železnice ve využívání hybridních lokomotiv napájených bateriemi

Budoucnost lokomotiv vidí česká společnost CZ LOKO je v kombinaci různých druhů energií, tedy elektřiny, baterií i spalovacích motorů. „Pracujeme na více verzích nových lokomotiv, z nichž některé prototypy by se měly na trhu objevit v letech 2022 až 2023,“ uvedl generální ředitel Josef Gulyás na Technické konferenci o budoucnosti posunovacích lokomotiv v Česku, která se konala 10. března v České Třebové.

Zdroj: CZloko

Zdroj: CZloko

Začátek testování

Pohony lokomotiv společnosti CZ Loko z České Třebové na Orlickoústecku budou časem kombinovat různé druhy energií, elektřinu, baterie i spalovací motory. Firma se zaměří na jejich výrobu, jeden prototyp už začne testovat, uvedl generální ředitel Josef Gulyás.

 

„Pracujeme na více verzích nových lokomotiv, z nichž některé prototypy by se měly na trhu objevit v letech 2022 až 2023. Reagujeme na nové trendy, vývoj legislativy a na požadavky trhu,“ řekl generální ředitel.

 

Zákazníci ze západní Evropy už nechtějí jen čistě dieselové lokomotivy a chtějí i alternativy. O náročný západní trh firma nechce přijít, naopak tam chce expandovat.

 

„Respektujeme současný vývoj napříč trhem a nasloucháme názorům našich klientů a partnerů. Dynamika nevyhnutelných změn je obrovská. Na co ještě na přelomu tisíciletí stačily desetiletí, je nyní třeba řešit v řádu let,“ řekl Gulyás.

 

Práce na nových prototypech

Další kombinaci spalovacího motoru a baterie nebo elektrické trakce již podnik připravuje na jiných třech typech lokomotiv. Jejich hmotnost by neměla přesahovat 80 tun, aby mohly zajíždět i na menší regionální tratě.

 

Základem nových vývojových řad se loni stal HybridShunter 400, který využívá energii z baterií a pro záložní dobíjení je vybaven i spalovacím motorem. Na baterii dobíjenou osm hodin z vnější elektrické sítě má zvládnout 16 hodin provozu. Zkušební provoz prototypu začne letos a má o něj zájem několik českých průmyslových podniků.

 

Koncept EffiLiner 2000 s výkonem téměř 2 000 kW zahrnuje dieselelektrický pohon s přídavnou baterií o ekvivalentním výkonu 400 kW.

 

Třetí novou lokomotivou v záměrech CZ LOKO je DualLiner 2000 umožňující provoz jak v trakčních soustavách 3kV a 25 kV 50 Hz, tak podle potřeby i ze spalovacího motoru. Obě řešení mají nabídnout téměř shodný výkon 2 000 kW a rychlost 120 km/h. Ani zde by hmotnost neměla přesáhnout 80 tun. Vyšší hmotnost znamená omezení v traťové třídě a lokomotivy by tak nemohly zajíždět na menší regionální tratě. Kombinace závislé a nezávislé trakce dopravcům umožní obsloužit i tzv. „poslední míli“, tedy zajet na neelektrifikovanou trať nebo obsloužit vlečku.

 

„Chceme-li udržet naše produkty při životě dalších třicet let, musíme je průběžně inovovat, být vždy o krok před konkurencí a v daném segmentu určovat trendy,“ uvedl technický ředitel. Přitom časy se velmi krátí – od studie do začátku sériové výroby by neměly uběhnout více než čtyři roky,“ dodal Jaroslav Plhák.

 

CZ Loko je česká firma. Závody vlastní v České Třebové, provozovny v Jihlavě, Letohradě, Přerově a Ostravě. V Polsku a Itálii má dceřiné podniky. Export tvoří přes 60 procent tržeb a míří do 18 zemí. Předloni podnik vykázal tržby 2,3 miliardy korun.